Otsikko
Onko anteeksipyyntö "oikea", kun siihen lisätään sana jos? Esim: "JOS joku on pahoittanut mielensä minun rasistisista sanoistani, niin pyydän anteeksi". Omasta…

Kysytty

Onko anteeksipyyntö "oikea", kun siihen lisätään sana jos? Esim: "JOS joku on pahoittanut mielensä minun rasistisista sanoistani, niin pyydän anteeksi". Omasta mielestäni sana 'jos' ei oikein sovi tähän yhteyteen. Sitä käytetään mediassa todella usein...

Vastaus

Vastattu

Psykologi Pirjo Latvanen on pohdiskellut samaa kysymystä artikkelissa IS 15.7.2019

Hän päätyy samaan tulokseen kuin sinäkin Jos-sanan käytöstä. Se voi vähätellä toisen tunteita.

Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta löytyy artikkeli anteeksipyynnöstä somessa. Kotus

Siinäkin varoitetaan Jos-sanan käytöstä.

Toisaalta hieman kömpelökin anteeksipyyntö voi olla "oikea". Anteeksipyytäminen vaatii kovasti harjoitusta.