Mistä virsikirjasta löytyy vuoden 1938 virsikirjan virsi numero 451 sanoilla "Ah, mit' onkaan elo tääll', tuska, vaiva, tuskan pääll'?" Vuoden 1701 versio on…

Kysytty

Hei!

Mistä virsikirjasta löytyy vuoden 1938 virsikirjan virsi numero 451 sanoilla "Ah, mit' onkaan elo tääll', tuska, vaiva, tuskan pääll'?"

Vuoden 1701 versio on löytämästäni muutamasta versiosta lähimpänä, vaan hiukan vanhahtavan kuuloinen ja sanat ovat osittain erilaiset. Isäni oppi virren yllä olevilla sanoilla vuonna 1916 syntyneeltä äidiltään, joka veisasi virttä Amerikan sukulaisten lähettämästä suomenkielisestä virsikirjasta. Virsikirjasta puuttuivat kannet, ja se on tällä hetkellä kadoksissa, joten en osaa sanoa tarkemmin, mistä kirjasta oli kyse.

Tarvitsisin tiedon hautajaisia varten. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen wirsi- ja ewankeliumikirja : siihen sopiwain kappalten kanssa. - Helsinki : [S.n.], 1857. - 352 s. : kuv.(sid.).
(Wasta uudesta ojennettu 1857.
Helsingissä, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjapainossa, 1884.)

Virsi 273

1. Ah! Mik ompi elom´ tääll´? Tuska waiwa tuskan pääll´, Työ ja meno lewotoin, Silloink' kuin se paras on.
.
2. Mik´on aikam´ lyhyinen? Sota alinomainen; Yksi toistans` waiwalla, Witsaa pahall´ tawalla

3. Mikä jumalisuus meiss´? Heikko, wajaa, joka tiess´; Emme Herran tuomioll’ Sen kautt´ autuaaks´ taida tull´.

4. Mik’ on riista, tawara? Lika, multa katoowa; Rikas pian köyhtyy kyll´, Murhe myöt´ on molemmill´.

5. Mik´ on korkee kunnia? Kukkula kuin kukoistaa; Karsaast katsoo kadet pääll´, Jos on joku arwoss´ tääll´.

6. Mik´on mailman ystäwyys? Sakia sawu, sumu myös; Ystäwist äl´ íhastu, Weljein wäli rikkaantuu.

7. Mik´on onni noutawa? Myrkky, tauti tappawa, Kuin mont´sieluu waiwaista, Kadottaapi kauhiasta.

8. Wiha, kateus mikä on? Kuin meit´ wakoo wahinkoon; Wihataan ja parjataan, Kunniam´ kaikilt´ kalwataan.

9. Mikä tauti kauhiast´ Waiwaa meitä waikiast? Tuskin jäsen löytynee, jonk´ei Kärsii täytyne.

10. Mik´on wiimeink´ kuolema? Se kuin tuskat lopettaa, wiepi wihdoin waiwasta, Iloitsemaan taiwaasta.

11. Sieluni se wirwottaa, Tuskist, kiwuist kirwottaa, Ettän elon ijäisen, Taiwaass´ saawan´ tietänen.

12. Jok´ ei näkyn´, kuulunut, Ajatuksiin astunut; Ilo sisäll´, ulkona, Toi on minull´ toiwona.