Onko Anaïs Ninin kirjoittaman kirjan "House of Incest" suomenkielisen version nimi "Vakoilija rakkauden talossa"? Tietojeni mukaan kirja on vuodelta 1974…

Kysytty

Onko Anaïs Ninin kirjoittaman kirjan "House of Incest" suomenkielisen version nimi "Vakoilija rakkauden talossa"? Tietojeni mukaan kirja on vuodelta 1974. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan Vakoilija rakkauden talossa alkuteos on nimeltään A spy in the house of love, suomentanut Pentti Saarikoski (1974). Tämä selviää Internetin kautta esimerkiksi Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta (http://wwls.lib.helsinki.fi/). Siitä selviää myös että on kyllä olemassa Anaïn Ninin kirjoittama kirja House of incest, mutta tietoja mahdollisesta suomennoksesta ei löydy.
Vaikka teoksia koskevat tiedot löytyvät pääkaupunkiseudun kaupunginkirjaston Plussa-tietokannastakin (http://www.libplussa.fi/), yksityiskohdat eivät selviä sieltä, sillä monista vanhahkoista kirjoista on vain suppeat tiedot. Sen sijaan Plussa-tietokannasta kyllä selviää, että teokset ovat saatavina Helsingin kaupunginkirjastossakin. Jälkimmäistä kirjaa tosin vain yhteislaitoksena nimeltää Winter of artifice, House of incest (1974 tai 1979).
Teosten alkuperäiset ilmestymisvuodet selviävät Otavan kirjallisuustiedosta:
A spy in the house of love 1954
House of incest 1936