Omistamani maatilat ovat alun perin kruununtorpparitiloja. Mistä saan tietää, milloin ne on perustettu? Toinen tila on Kainuussa ja toinen Lapissa.

Kysytty

Omistamani maatilat ovat alun perin kruununtorpparitiloja. Mistä saan tietää, milloin ne on perustettu? Toinen tila on Kainuussa ja toinen Lapissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisarkiston ylläpitämästä Arkistojen Portti -palvelusta löytyy aiheeseen liityvä artikkeli "Kruununtilojen katselmukseen liittyvät aineistot". Se sisältää tietoa kruununtiloista sekä niihin liittyvien asiakirjojen saatavuudesta. Koska myös kruununtorpat olivat kruununtiloja, saattaisi kyseinen artikkeli auttaa etsinnöissäsi. Tässä on linkki artikkeliin: http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Teema:_Kruununtilojen_katselmuksee…

Artikkelista käy esimerkiksi ilmi, että lääninhallitusten konttoreiden arkistoissa on asukkaanvaihdoksia koskevia asiakirjoja, jotka saattavat valottaa tilojen historiaa: "Kruununtilojen haltijainvaihdokset ja myös niissä syntyneet riidat käsiteltiin kuvernöörin toimesta. Asiain käsittely tuotti runsaasti talojen historiaa ja asukkaiden elinoloja kuvaavaa asiakirja-aineistoa. Asiakirjat on arkistoitu lääninhallitusten konttorin arkiston anomusasiain aktit sarjaan. Kruununtiloja koskevia asioita käsittelivät myös kruununvoudit, joiden arkistoissa on tilojen katselmuskirjojen konsepteja ja luetteloja kruununtiloista. Katselmuksen saattoi pitää myös nimismies."

Lisäksi lääninkonttoreiden arkistoissa on perintökirjojen luetteloita ja maakirjoja, jotka liittyvät 1800-luvulla yleistyneeseen kruununtilojen perinnöksiostoon: "Maakirjoihin on merkitty talon tarkkuudella ostajaa, ostoajankohtaa ja lunastetun maakirjatalon osalukua koskevat tiedot. Maakirjat ovatkin paras hakemisto selvittää oston ajankohtaa ja ostajaa koskevia tietoja."

Tässä tapauksessa etsimäsi tiedot löytyvät todennäköisesti Oulun lääninhallituksen asiakirjoista, joita säilytetään nykyään maakunta-arkistoissa. Voit kysyä lisätietoja aineiston saatavuudesta esimerkiksi Turun tai Oulun maakunta-arkistoista. Maakunta-arkistojen yhteystiedot löydät täältä: http://www.arkisto.fi/fi/yhteystiedot/

Kansallisarkiston verkkosivuilta löydät myös tarkempia tietoja heidän aineistoistaan ja palveluistaan.