Mistä löytyy arkkipiispa Gustaf Johanssonin arkisto, vai onko sitä edes olemassa?

Kysytty

Mistä löytyy arkkipiispa Gustaf Johanssonin arkisto, vai onko sitä edes olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sivustolta http://sakasti.evl.fi (joka on palvelu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöille ja toimijoille) löytyy pdf -tiedosto, joka sisältää viitetiedot sekä sisältökuvaukset Suomen Arkkipiispojen, Piispojen ja Tuomikapitulien arkistoista.

Tässä linkki kyseiseen tiedostoon: http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/5554E5B1890D94C2C2257881002B4541/$F…

Tiedoston sisältämä asiakirja on vuodelta 2004.

Asiakirjan mukaan arkkipiispa Johanssonin jälkeensä jättämiä dokumentteja, kirjeitä ym. aineistoa löytyy kolmesta eri arkistosta.

Kattavin arkistokokoelma löytyy Helsingin yliopiston kirjaston arkistosta (s. 19).

Helsingin yliopiston keskusarkiston yhteystiedot:

Käyntiosoite:
Fabianinkatu 33 (PL 3)
00014 Helsingin yliopisto
puh. 02941 22390 (toimisto)
Sähköposti:
central-archives@helsinki.fi

Myös Åbo Akademin kirjaston arkistosta (s. 22) sekä Kirkkohallituksen keskusarkistosta (s. 15) löytyy aineistoa.

Åbo akademin kirjaston käsikirjoitus- ja kuvayksikön yhteystiedot:

Tuomiokirkonkatu 2-4
20500 Turku
puh. Käsikirjoituskokoelmat: +358-2-215 4781
s-posti Käsikirjoituskokoelmat: manus@abo.fi

Kirkkohallituksen keskusarkiston yhteystiedot:

Kirkkohallituksen arkistot sijaitsevat Helsingin Katajanokalla kirkkohallituksen toimitalossa. Tässä Kirkkohallituksen yhteystiedot.

Postiosoite:PL 185, 00161 Helsinki
Käyntiosoite:Satamakatu 11, Helsinki
puh (vaihde): (09) 1802 1
s-posti: kirkkohallitus@evl.fi