Olen tekemässä tutkimusta Suomen televisiokanavien ohjelmistojen muutoksista vuosien 1990-2007 välillä ja tutkimusta varten tarvitsisin ohjelmatietoja näiltä…

Kysytty

Hei! Olen tekemässä tutkimusta Suomen televisiokanavien ohjelmistojen muutoksista vuosien 1990-2007 välillä ja tutkimusta varten tarvitsisin ohjelmatietoja näiltä vuosilta. Käsittääkseni kattavimmat ohjelmalistaukset löytyvät Katso-lehdestä, mutta kysymykseni kuuluukin: onko Katso-lehteä arkistoitu mihinkään suomalaiseen kirjastoon tai olisiko näitä vuosien 1990-2007 numeroita arkistoitu johonkin muuhun arkistoon tai tietokantaan (tai esimerkiksi mikrofilmattu)? Jos lehtiä ei ole arkistoitu, olisiko teillä tietoa mistä muusta lähteestä voisin saada nämä ohjelmatiedot?

Vastauksestanne olisi todella apua tutkimukseeni - etukäteen vastauksesta kiittäen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katso-lehti lienee paras televisionohjelmatietojen lähde vuosilta 1990-2007 kuten kysyjä tiesikin. Kansalliskirjaston (ent. Helsingin yliopiston kirjasto) kotimaisten aikakauslehtien kokoelmasta ko. lehti löytyy. Katso-lehden vuosikertoja voi tilata lukusalikäyttöön. Niitä annetaan vain tutkimustarkoituksiin. Niitä tilattaessa on täytettävä käyttölupa-anomus.

Myös Kansallisen audiovisuaalisen arkiston (Kava) (ent. Suomen elokuva-arkisto) kirjastosta Katso-lehden vanhoja vuosikertoja löytyy ainakin vuoteen 2003 asti. Sielläkin niitä annetaan vain paikan päällä tutkittavaksi. Kavan yhteystiedot: http://www.kava.fi/
Kirjaston sähköposti: kirjasto@kava.fi

Kavassa toimii v. 2008 aloittanut Radio- ja televisioarkisto. Heidän asiantuntemustaan kannattaa käyttää hyväksi myös.
- Arkistonhoitaja Tero Halvorsen
- Erikoissuunnittelija Juha Piukkula
(Sähköposti: etunimi.sukunimi@kava.fi)