Otsikko
Olisiko mahdollista saada tietää mitä seuraavat sanat ovat suomeksi ja englanniksi?: informationssystem databas datavärd, (databasvärd) återvinning av…

Kysytty

Olisiko mahdollista saada tietää mitä seuraavat sanat ovat suomeksi ja englanniksi?:

informationssystem
databas
datavärd, (databasvärd)
återvinning av information ur databaser
återvinning av information (informationssökning)

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksittäisten sanojen ja termien kääntäminen riippuu myös asiayhteydestä, jossa sanoja käytetään. Esimerkkikäännöksissä on käytetty useampia sanakirjoja.

informationssystem
tietojärjestelmä
information system

datavärd – tätä ei sanakirjasta löytynyt, mutta esiintyy kyllä tässäkin muodossa.
databasvärd
tietokannan ylläpitäjä, tietokantaisäntä
database management ( tietokannan ylläpito) database administrator (tietokannan valvoja)

återvinning av information ur databaser
tietokantahaku
database search

återvinning av information (informationssökning)
tiedonhaku
information retrieval tai data retrieval (atk)

Käytetyt lähteet:
Suursanakirja Ruotsi-Suomi, WSOY, 2007.
Suursanakirja Suomi-Ruotsi, WSPY, 2004.
ATK-sanakirja 1, tietotekniikan monikielinen hakuteos, Talentum, 2008
MOT sanakirjasto, Kielikone, 2007.