Olen vakituisesti ulkomailla (toinen EU-maa) asuva Suomen kansalainen, joka maksaa veronsa Suomeen. Kaipaan valtavasti suomenkielistä luettavaa! Onko minun…

Kysytty

Hei,
Olen vakituisesti ulkomailla (toinen EU-maa) asuva Suomen kansalainen, joka maksaa veronsa Suomeen.
Kaipaan valtavasti suomenkielistä luettavaa!
Onko minun mahdollista liittyä kirjaston asiakkaaksi ja lainata kirjoja tänne? Jos, niin miten toteutan?
Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Sinun kannattaisi kysyä lähimmästä kirjastostasi mahdollisuudesta kaukolainata aineistoa Suomen kirjastoista. Kaukonlainauksen periaatteet vaihtelevat valtiosta toiseen, joten en osaa sanoa olisiko se sinulle maksullista vai ei. Toimisit tällöin vakituisen asuinpaikkakuntasi kirjaston asiakkaana, joka lainaisi aineistoa Suomesta. Kannattaa myös tarkistaa löytyykö paikkakuntasi kirjaston omasta kokoelmasta suomenkielistä aineistoa. Varsinkin eurooppalaisten suurkaupunkien kirjastoissa saattaa olla yllättävänkin laaja kokoelma tuoretta suomalaista aineistoa.

Toisena vaihtoehtona voisi olla käyttää suomalaisten kirjastojen e-kirjapalveluita. Tämä edellyttää tosin kirjastokortin hankkimista jostakin suomalaisesta kirjastosta. Kirjastokortin saa vain käymällä itse paikanpäällä kirjastossa ja esittämällä kuvallisen henkilöllisyystodistuksen. Kirjastokortin saaminen edellyttää myös, että kortin hakijalla olisi osoite Suomessa.