Olen Tapulikaupungin kirjastossa Helsingissä. Varasin tilan/tietokoneen(erillinen/yksityinen huone) tarkoituksenani oli tehdä opiskeluihin liittyvä äänitys (5…

Kysytty

Olen Tapulikaupungin kirjastossa Helsingissä. Varasin tilan/tietokoneen(erillinen/yksityinen huone) tarkoituksenani oli tehdä opiskeluihin liittyvä äänitys (5 min puhetta). Itselläni on headset mukana, koska tiesin, ettei tällaisia "erikoisuuksia" kirjastossa ole (ilmeisesti) pääkaupunkiseudulla tarjota. No ei tästä koneesta saa ääninauhuria, toiminto joka löytyy omaltakin yli 10 vuotta vanhalta koneeltani kotoa (siinä ei vain toimi äänitys kunnolla, siksi en pystynyt siellä tekemään). Vastaus varmaan liittyy "äänen tuottamiseen". Tämä on kuitenkin erillinen/oma tila, joten ei häiritsisi ketään muuta, ja tallenne normaalia puhetta ei oopperalaulantaa. Kirjastot voisivat edes yrittää vastata tämän päivän tarpeisiin! Collaboratet, videoneuvottelut, puheen äänitys jne. ovat lähes missä tahansa opinahjossa puhumattakaan työpaikoista tätä päivää. Tehkää nyt hyvänen aika näistä paikoista sellaisia, että näitä paikkoja pystytään käyttämään muuttuneissa tarpeissa. Jos kysymys on siitä, että ehdoin tahdoin halutaan tehdä kirjastoista "tarpeettomia" niin sitten ymmärrän. Kuriositeettina mainittakoon, että kävin viime viikolla mökiltä käsin Juuan kirjastossa Pohjois-Karjalassa. Osallistuin suulliseen tenttiin, joka vaati myös videoyhteyden, No Problem! Niin, ja vaadittiin myös niinkin vaativa tekninen ominaisuus kuin videoyhteys. Tästä Helsingin kaupunginkirjaston koneesta ei löydy sitäkään. Surullista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos aiheellisesta palautteestasi.

Olet oikeassa, Asko-koneilta, jollaisella olit työskentelemässä Tapulikaupungin kirjastossa, puuttuu monia ominaisuuksia. Niiden käytössä olevat ominaisuudet on mietitty aikanaan tarkasti ja juurikin sitä varten, mitä yleisissä tiloissa voidaan niillä tehdä. Skypeä niissä ei ole. Skype sen sijaan löytyy Hublet-tableteista, joita suurissa kirjastoissa on tarjolla kirjastossa käytettäviksi. Niitä ei ole tarjolla kaikissa kirjastoissa.

Helsingin Myllypuron mediakirjasto tarjoaa monipuoliset digineuvontapalvelut. Myllypurossa on tarjolla myös tarvitsemasi äänittämismahdollisuus. http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Myllypuron_mediakirjasto

Kirjastojen ja ennen kaikkea Helsingin kaupungin kirjaston tulee pystyä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin, se on selvää.  Kaiken aikaa korostetaan digitaalisen maailman kehittämistä ja kehittymistä. Erityisesti loppuvuodesta 2018 Helsingin kaupungin keskustaan valmistuva uusi keskustakirjasto Oodi pyrkii olemaan viimeisimmän digikehityksen keskiössä.

Tässä vielä Helsingin kaupungin kirjaston tietohallintopäällikkö Jussi Vehviläisen tarkempi vastaus kysymykseesi:

”Kirjaston asiakaskoneilla ei ole äänitysohjelmaa, koska sellaisen tarve ei ole tullut aiemmin esille. Selvitämme, onko ohjelmalle laajemmin tarvetta. Lisäämme sellaisen asiakaskoneiden ohjelmistotarjontaa, jos käy ilmi että sellaiselle on laajemmin kysyntää.

 Asiakaskoneilla on kokeiltu Skype-mahdollisuutta. Siitä on luovuttu, koska suurin osa asiakaskoneista sijaitsee avonaisissa tiloissa, jotka eivät sovellu videoneuvotteluihin. Olemme parhaillaan etsimässä toimivaa ratkaisua sellaisiin paikkoihin, joissa on kokoustamiseen soveltuvat tilat.

Headsettien ja muiden vastaavien pienten lisälaitteiden ongelmana on niiden varastelu ja ilkivalta.”