Montako markkaa kirjastolaitos on käyttänyt Microsoftin ohjelmiin esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana? Edes noin niinkuin suurinpiirtein. Tuliko tuolla…

Kysytty

Montako markkaa kirjastolaitos on käyttänyt Microsoftin ohjelmiin esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana? Edes noin niinkuin suurinpiirtein.
Tuliko tuolla miljoonalla edes omat takaisin?.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki yleiset kirjastot käyttävät Suomessa Microsoftin ohjelmia, koska muita vaihtoehtoja ei käytännössä ole ollut viime aikoihin asti. Asiakastyöasemilla voidaan tarjota vain yleisimpiä ohjelmia ja sama on aika pitkälle pätenyt myös henkilökunnan työasemiin. Kirjakaapelissa on kokeiluluonteisesti ollut Linux-asiakastyöasemia jo vuodesta 1994 lähtien ja parhaillaan siitä kehitetään uutta versiota. Kirjastojen www-palvelinten käyttöjärjestelmänä on pääasiassa Linux. Helsingin kaupunginkirjaston keskeisin tietojärjestelmä eli kirjastojärjestelmä ei ole Microsoftin tekemä ja esim. kirjaston postijärjestelmänä on Tiimi. Myöskään hallinnon tietojärjestelmät eivät perustu Microsoftin tuotteille. Sen sijaan Kirjastot.fi-palveluissa käytetään paljon Microsoftin tekniikka Linux-pohjaisten sovellusten lisäksi. Tämä johtuu sovellusten tekijän valinnoista. Microsoftille tästä on kuitenkin maksettu vain hyvin kohtuullinen Sql-serverin lisenssimaksu.

Kaikkien yleisten kirjastojen osalta ei ole tilastoja siitä, kuinka paljon erityisesti Microsoftin ohjelmista on maksettu. Helsingin kaupunginkirjastolla
oli viime kesäkuussa 680 työasemaa, joista 209 asiakastyöasemaa sekä kymmeniä palvelimia. Microsoftin ohjelmat on hankittu edullisella koko kaupungin kattavalla lisenssillä. Työasemien ja palvelinten ohjelmista ja lisensseistä on maksettu Microsoftille karkeasti arvioiden jonkin verran päälle miljoona markkaa.

Kysymykseen siitä, kattaako palkintosumma (miljoona dollaria) kaikkien yleisten kirjastojen Microsoft-ohjelmien hankintakulut, emme valitettavasti pysty vastamaan tarkemmin käytettävissä olevien tietojen pohjalta.