Saisinko tuoreimmat tilastot kirja- ja äänitelainojen kokonaismääristä ja jakautumisesta eri kirjallisuuden lajien suhteen. Onko kaunokirjallisuuden…

Kysytty

Saisinko tuoreimmat tilastot kirja- ja äänitelainojen kokonaismääristä ja jakautumisesta eri kirjallisuuden lajien suhteen. Onko kaunokirjallisuuden lainasuosikeista olemassa listaa? Entä tietokirjojen osalta? Nekin tiedot kiinnostaisivat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetän kysymäsi tilastot eri viestissä liitetiedostona. Helsingin kaupunginkirjastossa ei ole listaa lainasuosikeista. Sitä voi selvittää vain näppituntumalla, sillä kirjaston atk-järjestelmistä ei voi tulostaa sellaista tietoa.

Soittokierros muutamiin kirjastoihin antoi seuraavan tuloksen: Tällä hetkellä ei ole mitään lainasuosikkia ylitse muiden eikä edes kovin selvää kärkeä. Syksymmällä kun uutuudet alkavat ilmestyä, saattaa jokin hyvinkin muodostua ylivoimaiseksi kuten joskus tapahtuu.

Lehdissä mainittuja kirjoja kuten Keijo Korhosen Sattumakorpraali on jo kyselty paljon. Keväällä kysyttiin paljon Neil Harwickin kirjaa Hullun lailla. Yleensäkin tiedotusvälineisä esillä olleita muistelmia tai elämäkertoja kysytään ja jonotetaan.

Pari vuotta sitten ylivoimainen suosikki oli Seppo Heikinheimon Mätämunan muistelmat ja vähän aikaisemmin Pekka Tarkan kirjoittama Saarikoski -elämäkerta. Viitisen vuotta sitten Helvi Hämäläisen päiväkirjat olivat jonotetuinta aineistoa. Jean Sassonin Prinsessa Sultanaa kysytään, samoin kuin hänen ja aiempia kirjojaan.

Muuten tietokirjojen kysyntä hajaantuu. Kautta vuosien suosituista aiheista voi mainita elämänhallinnan oppaat, tietokone- ja internet-kirjat, keittokirjat, laihdutus jne. Näin syksyn lähestyessä kaikenlaisten oppi-, kurssi- ja tenttikirjojen kysyntä räjähtää. Työväenopiston kurssiohjelma on jokasyksyinen "hitti", sillä sitä jaetaan kirjaston kautta.

Kaunokirjallisuudessa tilanne on samantapainen. On monia kestosuosikkeja, kirjailijoita joita lainataan ja kysytään paljon vuodesta toiseen. Näitä ovat esimerkiksi Ilkka Remes, Leena Lehtolainen, Henning Mankell, Jari Tervo, Anja Snellman (ent. Kauranen), Anna-Leena Härkönen, Arto Paasilinna, Patricia Cornwell, Laila Hietamies jne. Yksittäisistä teoksista voisi mainita Irlanti-buumia jatkavan Robert McLiam Wilsonin kirjan Eureka Street sekä Nick Hornbyn kirjan Poika sekä Finlandia-voittajan Pentti Holapan Ystävän muotokuvan. Muista Finlandia -ehdokkaista melko kysytyksi on tullut Mari Mörön Kiltin yön lahjat.