Miten kirjastojen palvelu on muuttunut ja parantunut tietotekniikan käytön myötä?

Kysytty

Miten kirjastojen palvelu on muuttunut ja parantunut tietotekniikan käytön myötä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on hyvin laaja, mutta tässä lyhyesti muutamia seikkoja:
-Tietotekniikka on helpottanut ja nopeuttanut olennaisesti lainauksenvalvontaa, esim. myöhässä olevan aineiston seurantaa.
- Aineiston luettelointi ja aineistorekisterin ylläpito on tietotekniikan myötä nopeutunut ja tehostunut; kortistolaatikoista on voitu luopua.
- Aineiston valinta ja hankinta on kehittyneen tietotekniikan avulla voitu rationalisoida.
- Tietopalvelussa tietotekniikka on merkinnyt suurta muutosta, esim. se on mahdollistanut kirjastoaineiston reaaliaikaisen selaamisen kirjastossa ja myös internetin välityksellä kotona (esim. pääkaupunkiseudun Plussa-aineistohaku). Monissa kirjastoissa on mahdollisuus myös internetin välityksellä tarkistaa kotona omat lainat ja tehdä varauksia. Toistaiseksi tämä ei ole pääkaupunkiseudun yhteisessä järjestelmässä mahdollista internetin kautta, mutta on mahdollista kirjastossa kirjastopäätteillä. Tietopalvelun avuksi on tullut erilaisia tietokantoja internetin ja cd-romien muodossa (esim. lehtien artikkelitietokannat). Internet sinänsä on mullistanut kirjaston tiedonhaun ja uudenlaista asiakaspalvelua on tämä käyttämäsi etätietopalvelukin.
- Kirjasto on ryhtynyt tarjoamaan tietotekniikan mahdollistamia erilaisia lisäpalveluja asiakkailleen, esim. useissa kirjastoissa on asiakkaiden käytettävissä internetasemia, tekstinkäsittely- ja laskentaohjelmia, romppuasemia jne.
- On ryhdytty kirjan lisäksi tarjoamaan myös uudenlaista lainattavaa aineistoa, kuten cd-romeja, dvd-levyjä.
- Tietotekniikka on myös mahdollistanut erilaisten tilastojen yms. avulla kokoelmien paremman seurannan, jolla pyritään tekemään kokoelmista paremmin asiakkaitten toiveita vastaavia.
- Lainausautomaatti monissa kirjastoissa mahdollistaa omatoimisen lainaamisen.
Itsepalvelu on siis mahdollista sekä tiedonhaussa että lainaamisessa.
Kirjastotyö ei ole kuitenkaan vähentynyt vaan muuttunut ja monipuolistunut.

Tästä aiheesta löydät laajemmin kirjallisuutta Plussasta http://www.libplussa.fi/ kirjoittamalla asiasanoiksi kirjastot tietotekniikka. Useimmat Kirjastolehden numerot käsittelevät myös aihetta.