Otsikko
Olen muuttamassa Köhniö nimiselle asuinalueelle. Yritin etsiä tietoa siitä, mitä köhnö tai köhniö tarkoittaa tai mistä ne voisivat olla johdoksia, mutta en…

Kysytty

Olen muuttamassa Köhniö nimiselle asuinalueelle. Yritin etsiä tietoa siitä, mitä köhnö tai köhniö tarkoittaa tai mistä ne voisivat olla johdoksia, mutta en löytänyt vastauksia. Mistä sano köhniö tulee?

Vastaus

Vastattu

Janne Haikarin kirjassa Kypärämäki ja sen väki (1999) s. 8 kerrotaan näin: "Jyväskylän seudun nimistöä tutkineen Viljo Nissilän mukaan Kypärämäki on saanut nimensä säännöllisestä muodostaan... Köhniö jää nimenä vaille tyhjentävää selitystä." Asiaa voisi tiedustella myös Keski-Suomen museolta tai alueen asukasyhdistykseltä: Kypärämäen-Köhniön asukasyhdistys (kyparamaki-kohnio.fi)