Olen kiinnostunut aiheesta entissuomalaiset kaupungit kaunokirjallisuudessa - miten rajan taakse jääneitä kaupunkeja sanallistetaan? Mistä teoksista, uusista…

Kysytty

Olen kiinnostunut aiheesta entissuomalaiset kaupungit kaunokirjallisuudessa - miten rajan taakse jääneitä kaupunkeja sanallistetaan? Mistä teoksista, uusista tai vanhemmista löytyy kaupunki/seutukuvausta aiheesta?

Vastaus

Vastattu

Alla muutamia kollegoiden vinkkaamia kirjoja aiheesta:

Martti Backman: Harriet ja Olof : rakkaus ja kuolema Viipurissa 1918

Ester Erhomaa: Matleena ja päärynäpuu

Laila Hietamiehen tuotanto

Lempi Jääskeläisen tuotanto – tunnettu Viipurin kuvaaja

Elina Karjalainen: Isän tyttö: lapsuuden muistelma

Anja Kauranen: Ihon aika – teoksessa ollaan Viipurissa ennen sotia, mutta varsinkin 1990-luvun Viipurissa muistaakseni

Anna Kortelainen: Siemen

K. Merikoski: Irti sortajista : rajakarjalainen tarina viimeisiltä vainovuosilta   (1919) - tässä  teoksessa oli lisäksi muistaakseni suomalais-venäläistä epäluuloa puolin ja toisin opettajan rakkaussuhteen ympärillä

Kaiho Nieminen: Trokari

Tanja Pohjola: Lintu pieni

Mikko Porvali: Veri ei vaikene JA Sinisen kuoleman kuva – Viipuriin, 1920- ja 1930 -luvuille sijoittuvia dekkareita

Lisää teoksia aiheesta löydät esimerkiksi suomalaisten kirjastojen ylläpitämästä kirjallisuuverkkopalvelusta, Kirjasammosta, kirjoittamalla hakuun esimerkiksi 'Viipuri' tai 'Petsamo' tms: https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa