Haluaisin saada käsiini tiettyjä tilastoja. Haluaisin saada tilastoja vuonna 1998 eniten myydyimmät (kotimaiset) kaunokirjalliset teokset. Sekä tilaston…

Kysytty

Haluaisin saada käsiini tiettyjä tilastoja. Haluaisin saada tilastoja vuonna 1998 eniten
myydyimmät (kotimaiset) kaunokirjalliset teokset. Sekä tilaston vuonna 1998 eniten kirjastosta
lainatuista kirjoista. Onko tällaisia tilastoja olemassa jossakin. Mistä niitä voisi mahdollisesti
löytää tai pyytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei Outi!
Kirjakauppojen "mitä Suomi lukee" top ten löytyy internetistä.
Esim. viime vuoden marraskuun lopun tilasto löytyy sivuilta:

http://booknet.cultnet.fi/puntari/suomi/suo4998.htm.

Koko vuoden ajalta tätä listaa ei ole, vaan vuoden aikana julkaistaan
näitä tietoja useampaan otteeseen. Marraskuun lopun tilanne varmaan
vastaa aika hyvin koko vuoden tilastoa ihan oman arvioni perusteella.

Kirjastojen kohdalla tilanne on vähän toinen.
Listalle saattaa kivuta jokin vanhempikin teos, jos esim. kirjan
pohjalta tehdään elokuva, teatterikappale tms.
Samaten kirjailijoiden merkkipäivät, juhlavuodet, kirjailijavierailut
kirjastoon etc. näkyvät heti lainausmäärien lisääntymisenä. T
Tilastoja "vääristää" myös se tosiasia, että kirjastoon hankittavien
teosten kappalemäärät vaihtelevat, samoin suosituimpien kirjojen
laina-aikaa saatetaan lyhentää, jotka tietysti molemmat vaikuttavat
lainauskertoihin.

Jos haluat ko. tilastoa vain omasta kunnan-/kaupunginkirjastostasi, voit varmaan kysyä
tällaista kirjastostasi. Useimmista kirjasto-ohjelmista pystyy
tällaisen tulostamaan.
Jos taas haluat koko maan kirjastojen top ten -listaa,
ei tällaista ole julkaistu ja suosikit
saattavat vaihdella aika paljonkin eri kirjastoissa,
vaikkakin tietysti vuoden "best sellerit"
sijoittuvat kärkeen kaikkialla. Paikalliset tapahtumat ja painotukset
vaikuttavat hyvinkin paljon kirjojen suosioon.