Olen jonottanut pitkään kirjaa "Tunne lukkosi" ja sain juuri nyt lomamatkallani tiedon, että kirja on tullut. Kirjan viimeinen varauspäivä on 30.7., mutta…

Kysytty

Olen jonottanut pitkään kirjaa "Tunne lukkosi" ja sain juuri nyt lomamatkallani tiedon, että kirja on tullut. Kirjan viimeinen varauspäivä on 30.7., mutta palaamme matkalta vasta 5.8. Miten tulee menetellä, että en joudu jonottamaan kirjaani uudestaan? Saako sen varattuna kirjastossaoloaikaa pidennettyä? Minulla ei ole valitettavasti kirjastokorttia mukana matkallani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä ei ole mahdollista pidentää noutoa odottavan aineiston aikaa, kun kyseessä on jonotettu teos.

Tällä hetkellä varausjonossa mennään toukokuun lopussa varauksensa tehneiden kohdalla, joten odotusaika on noin 2 kuukautta. Koska emme pysty pidentämään kirjan noutoaikaa, kannattaa varaus poistaa ja tehdä heti uusi varaus.

HelMet-palvelussa on mahdollisuus lukita varauksensa niin, etteivät ne saavu lomien aikana. Alla ohje tähän ja varauksen peruuttamiseen.

"Kirjaudu Omiin tietoihisi ja napsauta linkkiä X varausta.

Jos haluat muuttaa varauksen noutopaikkaa, valitse uusi noutopaikka pudotusvalikosta ja napsauta painiketta Tallenna muutokset. Huom! Älä merkitse rastia varauksen kummallakaan puolella olevaan ruutuun! Et voi muuttaa noutopaikkaa enää, kun varauksesi kohdalla lukee Matkalla tai Noudettava viimeistään.

Jos haluat peruuttaa yhden tai useampia varauksia, merkitse rasti valitsemiesi varausten vasemmalla puolella oleviin Poista-ruutuihin ja napsauta painiketta Tallenna muutokset.

Voit myös poistaa kaikki varaukset kerralla.

Jos olet valinnut varaukselle Ei tarvita jälkeen -päivämäärän, et voi muuttaa sitä itse. Kirjaston henkilökunta voi tarvittaessa muuttaa sen puolestasi. Varauksille ei ole pakko valita Ei tarvita jälkeen -päivämäärää. Tällöin järjestelmä määrittää varauksen raukeamispäivän kahden vuoden päähän.

Jos haluat estää varaustasi saapumasta noudettavaksi esim. lomasi aikana, voit lukita varauksen. Merkitse rasti varauksen oikealla puolella olevaan Lukitse-ruutuun ja napsauta painiketta Tallenna muutokset. Järjestelmä antaa ilmoituksen: "Alla olevat varaukset poistetaan tai muutetaan. Jatkatko?" Vastaa "Kyllä".

Kun haluat purkaa lukituksen, poista rasti Lukitse-ruudusta, napsauta painiketta Tallenna muutokset ja vastaa varmistuskysymykseen "Kyllä"."

Koska kirjastokorttisi ei ole mukana, ota yhteyttä kirjastoon, jos haluat meidän tekevän uuden varauksen.