asiakaspalvelu

37 osumaa haulle. Näytetään tulokset 1–20.
Kysymys Luettu Arvostelu Vastattu Avaa Vastaus
Milloin ja mihin kirjastoon Suomessa saatiin ensimmäiset lainaus- ja palautusautomaatit? 195 3.4.2018 Kirjastojen lainaustoimintojen itsepalveluksi muuttamisella pyrittiin alusta lähtien vapauttamaan henkilökunnan aikaa rutiinitöistä muihin, vaativampiin tehtäviin. Ensimmäiset lainausautomaatit tulivat Suomen yleisiin kirjastoihin käyttöön 1990-luvun alussa. Vuonna 1992 Kirjastolehdessä kerrottiin ensimmäisestä itsepalveluautomaatin prototyypistä. Kyseistä lainausautomaattia yleisessä kirjastossa pääsivät ensimmäisenä kokeilemaan Jyväskylän kaupunginkirjaston asiakkaat maaliskuussa 1993, kerrottiin Kirjastolehdessä numero 3/1993. BOKOMAT-nimistä palautusautomaattia esiteltiin Kirjastolehdessä jo vuonna 1990. Palautusautomaattia markkinoitiin kirjastoille esimerkiksi vinkkaamalla, että automaattien avulla voi myös pidentää kirjaston...
Miten uusin kirjastokortin? 292 28.3.2018 Sinulle lienee tullut järjestelmästä ilmoitus, että korttisi vanhenee. Kyseessä on tietojen määräaikaistarkistus (3 vuoden välein). Jos tietosi ovat muuttuneet voit kirjautumalla muuttaa tietojasi, jolloin kun henkilökunta hyväksyy muutokset, se samalla kuittaa tiedot päivitetyksi ja uusi vanhenemisilmoitus tulee taas kolmen vuoden kuluttua. Tietysti voit myös kirjastossa käydessäsi kuitata tiedot oikeiksi asiointitiskillä. Tietosi on näköjään tarkistettu ja voit jatkaa lainaamista seuraavaan tarkistukseen asti. Antoisia lukuhetkiä!
Pitääkö paikan päällä käydä kun tarvii pin koodin? 145 15.2.2018 PIN-koodia ei voida antaa sähköpostitse eikä puhelimitse tietoturvasyistä. Saat PIN-koodin henkilökohtaisesti kirjastosta. Lainat voi uusia myös soittamalla kirjastoon (p. 06 416 2326 tai 06 416 2318)  tai laittamalla sähköpostia kirjasto(at)seinajoki.fi. Jos lähetät uusintapyynnön sähköpostitse, mainitse mielellään kirjastokortin numero tai ainakin asiakkaan koko nimi ja osoite, jotta löydämme oikean asiakkaan.
Etsin teoksia jotka käsittelevät työttömän kanssa tehtävää työtä ja toimintaa. Teoksessa olisi hyvä olla kuvatu ammattilista vuorovaikutusta työttömien kanssa… 405 6.5.2016 Kysymyksessä ei täsmennetä millaisesta ja minkä alan ammattiryhmän työttömien kanssa tekemästä työstä on kysymys, joten kattava haku antaa laajan tuloksen. Melinda-, Koha-, Arto- ja Theseus-tietokannoista aihepiiriin liittyviä julkaisuja löytyy lähinnä työvoimaneuvojien että sosiaali- ja terveysalan henkilöstön osalta. Tuloksia tulee yhdistämällä työttömiin ja työttömyyteen viittaavia hakusanoja noihin ammattinimikkeisiin, työ- ja elinkeinopalveluihin, asiakaspalveluun, vuorovaikutukseen, ohjaukseen ja tukemiseen viittaaviin hakusanoihin. Hakusanat näkyvät kunkin julkaisun tietojen yhteydessä. http://melinda.kansalliskirjasto.fi/ https://www.theseus.fi/ http://vaarakirjastot.fi/ https://arto.linneanet.fi/ https://www.theseus.fi/...
Kysyisin että voiko perheenjäseneni lainata varaamani kirjan puolestani? En itse pääse paikalle lainaamaan, mutta tarvitsen kirjan. 275 28.9.2015 Kyllä perheenjäsen voi käydä lainaamassa kirjan. Anna hänelle kirjan varausnumero, jonka mukaan kirja löytyy varaushyllystä. Toisen asiakkaan kortilla varattua kirjaa ei voi lainata automaatilla, joten hänen tulee lainata kirja asiakaspalvelussa.
Olen jonottanut pitkään kirjaa "Tunne lukkosi" ja sain juuri nyt lomamatkallani tiedon, että kirja on tullut. Kirjan viimeinen varauspäivä on 30.7., mutta… 772 22.7.2015 Ikävä kyllä ei ole mahdollista pidentää noutoa odottavan aineiston aikaa, kun kyseessä on jonotettu teos. Tällä hetkellä varausjonossa mennään toukokuun lopussa varauksensa tehneiden kohdalla, joten odotusaika on noin 2 kuukautta. Koska emme pysty pidentämään kirjan noutoaikaa, kannattaa varaus poistaa ja tehdä heti uusi varaus. HelMet-palvelussa on mahdollisuus lukita varauksensa niin, etteivät ne saavu lomien aikana. Alla ohje tähän ja varauksen peruuttamiseen. "Kirjaudu Omiin tietoihisi ja napsauta linkkiä X varausta. Jos haluat muuttaa varauksen noutopaikkaa, valitse uusi noutopaikka pudotusvalikosta ja napsauta painiketta Tallenna muutokset. Huom! Älä merkitse rastia varauksen kummallakaan puolella olevaan ruutuun! Et voi muuttaa...
Teen ammattikorkeakoulun muotoilun opinnäytetyönä kahvilan konseptointia ja olen tuloksetta yrittänyt löytää tutkimustietoa tai muuten luotettavaa tietoa siitä… 283 29.1.2015 Viihtyisyyden ja kodikkuuden määritelmästä en valitettavasti onnistunut lähteitä löytämään, mutta Vaski-kirjastoissa on saatavilla useita kahviloihin ja kahviin liittyviä kirjoja, joista voisi olla apua. Tässä joitakin lupaavalta vaikuttavia - voit hakea Vaskin verkkosivulta (https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena) lisää kirjoja esim. hakusanoilla "kahvi" ja "kahvilat": Peti & safka : hotelli- ja ravintola-alan perusteet. 2002. Helsinki: Tammi. (luku kahvilapalveluista) Cafés and bars : the architecture of public display. 2007. London: Routledge. Let's go out! : interiors and architecture for restaurants and bars. 2012. Berlin: Gestalten. Interior pop!. 2011. Berkley: Gingko Press. Nieminen, Petri. 2014. Kahvi : suuri suomalainen...
Etsin tietoa aiheesta: Suggestive selling. En löydä internetistä tieteellisiä artikkeleita oikeastaan kuin jonkin abstraktin. Miten löydän tieteellisiä… 550 31.10.2014 "Suggestive selling" käännetään "suosittelevaksi myynniksi". Esim. ammattikorkeakoulujen julkaisuarkistosta Theseuksesta (http://theseus.fi/) näillä hakusanoilla löytyy suomalaisia tutkimuksia aiheesta luettavaksi. HelMet-haussa suositteleva myynti ei anna hakutuloksia, koska fraasia ei kuitenkaan käytetä virallisena asiasanana. Hakuja voi tehdä yhdistämällä sanoja myynti, myyntityö, asiakaspalvelu ja asiakaslähtöisyys, mutta yleisistä kirjastoista ei tieteellisiä artikkeleita juurikaan löydy. Kysymäänne Journal of Organizational Behavior Management -lehteä on luettavissa vuodesta 1995 lähtien Aalto-yliopiston käyttämässä SFX by Ex Libris -tietokannassa, mutta noita kysymiänne artikkeleita vuosilta 1990 ja 1986 ei siis sitäkään kautta...
Miksi varattu aineisto varaajan täydellisine nimineen ja osoite- ym. tietoineen on kaikkien luettavissa? Näitäkin tietoja joku kerää ja voi käyttää hyödykseen. 593 24.10.2014 Lahden kaupunginkirjaston pääkirjastossa on asiakkaiden toiveesta otettu käyttöön varausten nouto itsepalveluna. Nykyinen vanhentunut kirjastojärjestelmämme ei mahdollista muuta systeemiä asiakkaan identifioimiseen. Varattu aineisto ei näy muille asiakkaille, vain asiakkaan nimi. Vähentyneiden henkilöstöresurssien vuoksi joudumme miettimään uusia tapoja tuottaa palveluita asiakkaille ja tämä kokeilu on yksi niistä. Jos asiakas ei halua käyttää itsepalvelunoutoa, hänen tulee valita noutopaikaksi pääkirjaston media- ja musiikkiosasto tai joku lähikirjasto, josta saa jatkossakin palveluna varauksensa.
Tutkin opinnoissani kirpputoripalveluita. Mistä löytäisin niistä tietoa? Kyseessä on ammattikorkeakoulun opinnäyte. Tutkin palvelun laatua. 417 22.10.2014 Kirpputoreista julkaistuissa kirjoissa ei todennäköisesti käsitellä palvelujen laatua. Turun ammattikorkeakoulussa on tehty opinnäyte aiheesta: Satu Randell: Kirpputoriliiketoiminnan kehittämismahdollisuudet asiakaspalvelua parantamalla, 2013. Kannattaa tutustua myös tämän opinnäytteen lähdeteoksiin. Jyäskylän ammattikorkeakoulussa on tutkittu asiakkaita: Miettinen, Sandra: Kirpputoriasiakkaan arvot ja asenteet : Case: Sovatek-säätiö Miettinen, Sandra, 2013. Punaisen Ristin Kontti -kierrätystavaratalon palvelua venäläisille asiakkaille on tutkinut Sini Makkonen: SPR Lappeenrannan Kontin asiakastyytyväisyyskysely venäläisille asiakkaille, 2013. Saimaan ammattikorkeakoulu Ammattikorkeakouluissa tehtyjä opinnäytteitähän on osoitteessa https...
Olen tässä jo useamman päivän ihmetellyt, kun Helmet-verkkokirjasto ei toimi... Onkohan tähän joku erityinen syy ja osaatko sanoa, milloin verkkokirjasto taas… 1391 26.9.2014 HelMet-haun päivityksen jälkeen joillain asiakkailla on ollut vastaavaa ongelmaa. Se on korjautunut, kun on tyhjentänyt selaimen välimuistin ja käynnistänyt selaimen uudelleen. Pahoittelemme!
Onko varausten tekemisessä jokin yleinen ongelma vai onko minun tiedoissani jokin virhe? Olen yrittänyt varata uutuuskirjoja koko viikon mutta varaaminen ei… 402 26.9.2014 HelMet-haun päivityksen jälkeen joillain asiakkailla on ollut vastaavaa ongelmaa. Se on korjautunut, kun on tyhjentänyt selaimen välimuistin ja käynnistänyt selaimen uudelleen. Pahoittelemme!
Miten saan muutettua omiin tietoihin uuden sukunimeni, jonka sain avioliiton myötä? 429 27.8.2014 Nimenmuutos vaatii käynnin jossain HelMet-kirjastossa, koska myös kirjastokorttisi vaihdetaan uuteen. Tarvitset uudella nimelläsi olevan kuvallisen henkilöllisyystodistuksen. Uusi kortti ei maksa mitään.
Kansalliskirjastossa olisi yksi lapsuuteni vanha kuvakirja jonka saa lukusalilainaan. Onko lukusalissa sallittua ottaa kirjasta kopiokuvaa omaan käyttöön… 958 31.1.2014 Kansalliskirjaston lukusaliin tilatusta aineistosta saa ottaa valokopioita tietyin rajoituksin. Kirjaston jäljennepalvelu valmistaa tilauksesta valokopioita ja tarjoaa mahdollisuuden itsepalvelukopiointiin silloin, kun kokoelmien käyttösäännöt ja aineiston kunto sen sallivat. Omalla kameralla voi ottaa aineistosta valokuvia, jos se tapahtuu muita asiakkaita häiritsemättä ja aineistoa vahingoittamatta. Teidän kannattaa tarkistaa vielä Kansalliskirjastosta, onko ko. teoksen suhteen joitain rajoituksia kopioinnille tai kuvaamiselle. Kansalliskirjaston yleisneuvonta: kk-palvelu (at) helsinki.fi puhelin (09) 191 23196 Asiakaspalvelut: kk-palvelu(at)helsinki.fi http://www.kansalliskirjasto.fi/kokoelmatjapalvelut/palvelut/valokuvaam… http://www....
Mitä tehdä jos kirjat on palauttanut, mutta kirjasto väittää ettei niin ole tapahtunut?? Ja sen takia tulee turhaa maksua... 845 17.12.2013 Valitettavasti kirjaston palautusohjelmassakin voi joskus sattua myös inhimillisiä virheitä eikä laina kirjaudukaan palautetuksi. Jos asiakas saa muistutuksen palauttamastaan aineistosta, kannattaa ottaa yhteys heti kirjastoon. Tällöin kirja löytyy hyllystä, virhe korjataan ja aiheettomat maksut poistetaan. Jos kirjaa ei kirjaston hyllystä löydy eikä se ole mennyt toiselle asiakkaallekaan lainaan, uusimme lainat ja yritämme selvittää asian yksityiskohtia yhdessä asiakkaan kanssa. Käytännön kokemus on osoittanut, että kirjat kuitenkin useimmiten ennen pitkää löytyvät asiakkaan kätköistä. Yksittäiset epäselvät, joskin harvinaiset, ratkaisemattomat tapaukset pyrimme selvittämään tapauskohtaisesti ja asiakasystävällisesti.
Haluaisin tietää, olisiko jostain tilattavissa palveluviestintään / asiakaspalveluun tarkoitettua ''vihkosta'', jota olisi hyvä jakaa oppilaille? Vähän… 829 1.9.2011 Järvenpään kirjastossa tai kaupungilla ei ole jaossa tällaisia vihkosia. Kirjastossa on tietenkin paljonkin kirjoja asiakaspalvelusta, jotka ovat lainattavissa, mutta ihan omaksi jaettavia ei ole. Järvenpään kirjaston aineistotietokanta löytyy täältä: http://www.kirkeskirjastot.fi/ Internetin kautta löytyy monenlaista aineistoa asiakaspalvelun liittyen, esim.: http://www.ammattiwiki.fi/wiki/images/1/1a/Ammattiwiki_Asiakaspalvelun_… http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/19463/TMP.objres…
Eikö Helsingin kirjastoissa voi enää kysyä elävältä kirjastonhoitajalta tietoja esim. kirjan sijainnista kirjaston hyllyissä? Onko aina kirjastoon tullessa… 1106 13.4.2011 Kirjastoon voi ja saa tulla tietämättä esim. kirjan hyllypaikkaa. Helmet-verkkokirjasto ja muut itsepalvelun välineet ovat apuneuvoja niille, jotka haluavat niitä käyttää. Ikävää, että olet kokenut jääväsi vaille palvelua. Me kirjastolaiset olemme asiakaspalvelijoita, ja meiltä saa aina kysyä neuvoa. Ja ehdottomasti sinua palvellaan myös suomeksi.
Tarvitsisin lähteitä opinnäytetyötäni varten. Aiheeni liittyy tuotteen lisäarvoon, asiakastyytyväisyyteen, palvelun kehittämiseen, b2b-myyntiin ym. Löytyisikö… 4347 26.1.2011 Voit etsiä lähteitä Vaski-tietokannasta http://www.turku.fi/vaski esim. seuraavilla asiasanoilla ja niitä yhdistelemällä: tuotteet, lisäarvo, arvonluonti, arvo, asiakastyytyväisyys, palvelut, kehittäminen, palvelutoiminta, myynti, asiakaslähtöisyys, asiakaspalvelu Tässä joitain teoksia, jotka voisivat olla hyödylllisiä opinnäytetyötäsi ajatellen: Myynninmurtajat : 20 uskomusta B2B-myynnistä / Petteri Hakala ja Lalle Michelsson (2009) Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen / Henri Simula ... [et al.] (2010) Tilaus-toimitusketjun hallinta : B2B - vähemmällä enemmän / Jouni Sakki (2009) B-to-b-palvelujen markkinointi / Jukka Ojasalo, Katri Ojasalo (2010) Asiakaslähtöinen myynti / [Erkki Leppänen] (2007) Transformation kaleidoscope...
Olen palauttanut Peter Pan -videon. Silti se näkyy lainoissani. Palautin sen suoraan virkailijalle Sellon kirjaston alakertaan. Sanoin että video näkyy… 1167 23.10.2010 Tiedustelujen jälkeen selvisi, että kyseinen DVD-levy löytyi tosiaan kirjaston korjattavan ja tarkistettavan aineiston hyllystä. DVD on nyt palautettu myös kirjastojärjestelmän kautta, eli ei pitäisi enää näkyä lainoissanne. Pahoittelemme erhettä.
Onko asiakkaalla rajaton oikeus surffata kirjaston koneilla millä internetin sivuilla tahansa? Voiko kirjaston työntekijät puuttua esim. alaikäisten… 1488 26.7.2010 Lasten ei ole tarkoitus seikkailla pornografisilla sivuilla kirjastoissa. Henkilökunnan tulisi puuttua siihen. Pahoittelen, että näin ei tapahtunut sinun vieraillessasi kirjastossa. Asiakaskoneiden käyttöä valvoo ohjelmisto, jonka avulla on mahdollista rajoittaa ikärajan avulla lasten koneidenkäyttö lastenosaston työasemille. Näiden työasemien sijoittelussa on otettu huomioon henkilökunnan mahdollisuus pitää silmällä lasten koneenkäyttöä. Lastenkirjastonhoitajat opettavat lapsille vastuullista netin käyttöä: Kirjastoissa on ollut tilaisuuksia myös vanhemmille, joissa opastetaan vanhempia lasten netin käytön valvomisessa. Suomalaiset koululaiset viettävät iltapäivisin paljon aikaa ilman valvontaa. Kirjastoissa pidetään tärkeänä, että...