Otsikko
Olen hämmentynyt englanninkielisen maailman käsityksestä kesän pituudesta. Monessa amerikkalaisessa mediassa elokuusta puhutaan vuoden kuumimpana aikana ja…

Kysytty

Olen hämmentynyt englanninkielisen maailman käsityksestä kesän pituudesta. Monessa amerikkalaisessa mediassa elokuusta puhutaan vuoden kuumimpana aikana ja jopa syyskuu luetaan vielä kesän kuukaudeksi. Sen sijaan toukokuu, joka kuitenkin on lähempänä kesäpäivänseisausta, on selvästi kevätkuukausi. Onko esimerkiksi Yhdysvalloissa tai Englannissa elo- ja syyskuu huomattavasti lämpimämpiä verrattuina muihin maalis-lokakuun välisiin kuukausiin? Vai mistä ero johtuu? Onko Suomi ainoa maa, jossa vuodenajat jakautuvat kolmen kalenterikuukauden jaksoiksi? Kysymykseni liittyy lähinnä kulttuuriseen vaikutelmaan vuodenajoista, eikä niinkään niiden meteorologisiin tai tähtitieteellisiin määritelmiin, vaikka nekin vaikuttavat vuodenaikojen määritelmiin arkikielessä.

Vastaus

Vastattu

Tähän on hankalaa löytää mitään yksiselitteistä vastausta. Asia on mitä luultavimmin kulttuurisidonnainen sekä tapoihin ja perinteisiin liittyvä.

Säällä on varmasti osuutensa sillä kaikkien lämpimimmät ja kuumimmat säät ajoittuvat molemmissa maissa kesä-elokuun välille. Yhdysvalloissa tietyissä osavaltioissa syyskuussakin saattaa olla lähelle 30 asteen lämpötiloja.

Mitä tulee vuodenaikoihin ja niiden jakautumiseen kolmen kuukauden jaksoihin niin vuodenaikojen vaihtelu ilmenee sekä pohjoisella että eteläisellä pallonpuoliskolla sitä selvemmin, mitä kauempana päiväntasaajasta ollaan. Siksi meidän on täällä Suomessa ja varmasti myös muissa Pohjoismaissa helppo erotella ne toisistaan.

Ilmatieteenlaitos.fi

Foreca.fi

Tieteen Kuvalehti: https://tieku.fi/luonto/vuodenajat/vuodenaikojen-vaihtelu

1 ääntä

Kommentit

Kokemuksia ranskalaiskontakteista: Kesä (l'été) alkaa kesäpäiväntasauksesta, siis meikäläisen juhannuksen tienoilta. Majoitusperheeni opiskelija palasi sen jälkeen koulupaikkakunnaltaan kesälomalle. - Eläkeläispariskunta oli valmistellut monipäiväisen omatoimimatkan Suomeen, jossa monsieur oli aikaisemmin vain pistäytynyt työmatkoilla Helsingissä. Paikan päällä he olivat tyrmistyneet: syyskuussa Suomessa kaikki oli jo kiinni (tout était fermé)! Englantia työssään käyttäneellekään se ei ollut käynyt ilmi varauksia ja suunnitelmia tehtäessä.

Ja se käännekohta, jossa tuo juhannuksesta alkanut kesä alkaa kääntyä syksyksi, on Ranskassa puolestaan koulujen alkaminen: rentrée scolaire tai lyhyemmin vain rentrée. Se on siellä jotenkin vielä "maamerkkimäisempi" asia kuin Suomessa, myös muille kuin lapsille ja heidän vanhemmilleen. Rentrée tapahtuu tyypillisesti syyskuun alussa, esim. tänä vuonna maanantaina 4. syyskuuta.

Totta on Suomen sulkeumus, kouluthan alkavat meillä jo elokuussa, vähän paikasta riippuen. Monet keskieurooppalaiset, joiden lomakuukausi on elokuu, ovat tulleet tänne toiveikkaina, ja huomanneet, että jo monet camping-alueet on suljettu,pienet museot kiinni, ja jo yleensä on herättänyt kulttuurista kummastusta, että meillä suuri osa kirkoista on suljettu ympäri vuoden ja ne avataan vain tapahtumia varten, jos silloinkaan. Joillakuilla pyhäköillä on sentään kesäisin parin kuukauden ajan joku koululainen vahtimassa. Heikko kulttuurimaa...
Yhdysvalloissa lomakäytännöt vaihtelevat eri osavaltiossa ja eri puolilla maata. Harvalla on kahta viikkoa pitempää lomaa, monilla ei ole varaa pitää minkäänlaista lomaa, joten heille on sama, mille kuukaudelle kesän ajatellaan sijoittuvan. Eurooppalaisten ja varsinkin suomalaisten virkamiesten pitkät lomat herättävät hämmästystä. Koulujen kesälomatkin ovat monissa maissa lyhyempiä kuin meillä.
Yhdysvalloissa

Suomessa jopa meteorologit sekoittavat keskenään vuodenajan nimen ja säätilan. Kesä on kesä, vaikka sää olisi kuinka syksyinen. Ja kesä alkaa kesäkuun alusta ja päättyy elokuun loppuun, sitten alkaa syksy.

Yksi vuodenaikojen määritelmistä on tähtitieteellinen määritelmä. Se on täsmällinen, eikä se riipu lämpötilan vaihteluista.

Syyspäiväntasaus vuonna 2023 on lauantaina 23. syyskuuta – täsmälleen kello 9.50 Suomen aikaa.
Kesä on siis virallisesti loppunut ja tähtitieteellisen määritelmän mukaan syksy on alkanut. Syksy kestää talvipäivänseisaukseen, joka on 22. joulukuuta 2023 kello 5.27 Suomen aikaa. Talvi puolestaan loppuu kevätpäiväntasaukseen, jonka jälkeen kevät jatkuu kesäpäivänseisaukseen.

Lähde
Tieteen Kuvalehti 15.2.2023
https://tieku.fi/luonto/vuodenajat/syyspaivantasaus-hyvastelee-kesan