Otsikko
Olen ajatellut pienen poikamme nimeksi Dani. Kertoisitko tarkemmin mitä nimi tarkoittaa ja milloin voisimme viettää nimipäivää?

Kysytty

Olen ajatellut pienen poikamme nimeksi Dani. Kertoisitko tarkemmin mitä nimi tarkoittaa ja milloin voisimme viettää nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Dani on lyhennys Danielista, kuten myös nimet Danny ja Dan. Daniel oli yksi Vanhan testamentin neljästä suuresta profeetasta. Daniel on hepreaa ja tarkoittaa "Jumala on tuomarini". Katolisesa kirkossa on useita tämännimisiä pyhimyksiä. Danielin nimipäivää vietetään suomalaisen kalenterin mukaan Tanelin ja Tatun päivänä 11.joulukuuta.

Lähde
Lempiäinen, Pentti, Suuri etunimikirja (WSOY, 2001)