Netissä on julkaisuja missä puhutaan kuukausittaisesta palkasta mutta missään ei sanota tarkoitetaanko sillä sitä mikä jää verojen ja muiden vähennyksen…

Kysytty

Netissä on julkaisuja missä puhutaan kuukausittaisesta palkasta mutta missään ei sanota tarkoitetaanko sillä sitä mikä jää verojen ja muiden vähennyksen jälkeen käteen vai sitä kun kaikki on laskettu yhteen? Myöskään verottajan sivulla ei lue ovatko heidän listassa olevat palkat verollisia vai ilman? Vai pitäisinö nämä vain tietää vai miksi niitä ei lue?

Vastaus

Vastattu

Tilastoissa käytetään bruttopalkkaa eli sitä palkkasummaa, josta ei ole vielä vähennetty veroja ja muita lakisääteisiä maksuja. Rahasumma, joka työntekijälle maksetaan tilille, on nettopalkka. Nettopalkkaan vaikuttaa esimerkiksi työntekijän ennakonpidätysprosentti. Myös työpaikkailmoituksissa kerrotaan työtehtävän bruttopalkka.

Lähteet ja lisätietoa:

Palkka, mistä se muodostuu? Mitkä asiat vaikuttavat palkan suuruuteen? (tyoelamaan.fi)

Bruttopalkka vai nettopalkka? Tarkista tietosi palkasta - Duunitori

Mikä on bruttopalkan ja nettopalkan ero? – UKKO.fi

Tilastokeskus - Palkat ja työvoimakustannukset (stat.fi)