Otsikko
Kuinka paljon kirjastossa suunnilleen käy asiakkaita? Entä voiko kirjastosta ostaa CD levyjä tai PC pelejä?

Kysytty

Kuinka paljon kirjastossa suunnilleen käy asiakkaita? Entä voiko kirjastosta ostaa CD levyjä tai PC pelejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa oli v. 2004 hieman yli 7 miljoonaa kävijää. Asukaslukuun suhteutettuna kirjastokäyntejä oli 12,5 per asukas. Kaikki Helsingin kaupunginkirjaston tilastotiedot löytyvät oheisesta osoitteesta: http://tilastot.kirjastot.fi/Default.aspx?pageId=Statistics/Default&Sta…

Viime vuoden (v. 2005) tilastoja ei ole vielä julkistettu, mutta kävijämäärät ovat hieman laskeneet edellisvuodesta. Nykyisin kirjaston verkkoasioinnit (esim. HelMet)lasketaan kirjastokäynteihin. Nämä käynnit nousevat joka vuosi.

Kävijämäärät eri kirjastoissa tietnkin vaihtelevat kovasti kirjaston koon ja sijainnin mukaan. Kuukaudessa kävijöitä on keskikokoisessa kirjastossa 15-20 000 ja isossa kirjastossa jopa 40 000.

Helsingin kaupunginkirjastoissa ei käytännössä cd-levyjä tai pc-pelejä tule myyntiin, koska niitä poistetaan kirjaston kokoelmista yleensä vain käyttökelvottomina.