Namibiassa leivotaan ja tehdään mm. olutta kasvista/viljasta nimeltä manger, löytyykö todella sellainen vilja vai onkohan nimessä kirjoitusvirhe?

Kysytty

Namibiassa leivotaan ja tehdään mm. olutta kasvista/viljasta nimeltä manger,
löytyykö todella sellainen vilja vai onkohan nimessä kirjoitusvirhe?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä omahangu tai mahangu eli hirssi. Etenkin Namibian pohjoisosissa hirssiä käytetään runsaasti, lähinnä puuroon ja oluen tapaiseen juomaan ontakuun (mieto) tai omalovuun (väkevämpi, sisältää alkoholia). Nyt olisi hyvä tietää mistä tai keneltä kyseinen tieto on saatu. Jos tiedonlähde on pohjoisosasta, eli alueelta missä puhutaan ndongaa, luulen että kyseessä on juuri hirssi, mutta Etelä-Namibiassa niin kieli kuin tavat ovat toiset.