Tarvitsisin tosi pikaisesti tietoa napapiirin ruokakulttuurista eli kaikista niistä maista,jotka ylittävät napapiirin. tietoa perinneruuista ja myös reseptit. …

Kysytty

Tarvitsisin tosi pikaisesti tietoa napapiirin ruokakulttuurista eli kaikista niistä maista,jotka ylittävät napapiirin. tietoa perinneruuista ja myös reseptit. (ruotsi,norja,grönlanti,alaska,islanti,venäjän siperia ja kanada)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet ehkä jo tutustunut Tapio Soinnun kirjaan Lapin eksoottinen keittiö. Sen lisäksi arktisten alueiden ruokaa käsitellään ainakin seuraavissa teoksissa:
Kultainen keittokirja 3. WS 1988 (kanadalainen keittiö),
V.V. Pohlebkin: Neuvostoliiton kansalliset keittiöt. WS 1983
(teoksessa on lyhyt juttu subarktisesta keittiöstä yleensä).
Culinaria: makujen Eurooppa. Könemann 2001 (tästä kirjsta selvisi oikeastaan vain se, että pelmeenit ovat alkuaan siperialainen ruoka),
Pohjolan herkut: makumatka Pohjolan pitopöytiin. Schildt 2006 (tästä löytyy Islanti muiden Pohjoismaiden ohella, kirja on vasta tulossa Tampereen kaupunginkirjastoon)
Arctic a la carte. 2001 (teksti myös suomeksi, arktisen alueen ruokakulttuuri)
Teosten saatavuuden voit tarkistaa Piki-verkkokirjastosta, osoitteesta http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2

Kirjaston päätteillä on käytettävissä lehtiartikkelihakemistoja: Arto ja Aleksi esim. Hain niistä tietoja, mutta vähäisin tuloksin.

Lappia koskevaan tietoon voi hakea vastausta myös Lapponica-
tiedonhakupalvelusta, osoitteesta
http://intro.rovaniemi.fi/Lapponica?formid=lapff&sesid=1132220844&ulang…