Eurooppalaisten ruokatottumuksissa tapahtuneet muutokset viimeisen sadan vuoden aikana?

Kysytty

Eurooppalaisten ruokatottumuksissa tapahtuneet muutokset viimeisen sadan vuoden aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on sen verran laaja, että et varmaankaan löydä siihen vastausta yhdestä lähteestä. Kirjasi "Näin syödään EU-maissa" on varmaankin hyvä lähde. Artikkelitietokanta Aleksin kautta löytyi katkaistuilla hakusanoilla ruoka* ja euroop* joitakin sopivalta vaikuttavia artikkeleita, mm. Ravitsemuskatsaus-nimisestä lehdestä (Koulutettu osaa syödä hyvin: tutkimus ruokatottumusten eroista 15 Euroopan maassa, 2000, n:o 1, s. 24 ja Ruokakulttuurit murroksessa, 1999, n:o2, s.4-5). Tätä lehteä ei ole hankittu Helsingin kaupunginkirjastoon, voisit kysellä sitä Haaga-instituutin kirjastosta (puh. 09-5807 8185). Aleksi-haun voit pyytää tekemään lähikirjastossasi tai tehdä itse kirjaston työasemilla. Sinun kannattaisi käydä tutkimassa Kansanterveyslaitoksen internetsivuja ja sieltä ravitsemustutkimus- ja ravitsemus ja terveys -linkkejä. Internetosoite on http://www.ktl.fi/ravitsemus/