Poliisin moottoripyörissä oli sivuvaunu, kuulemma joskus 50 - 60 luvulla. Löytyykö tästä ajoneuvosta kuvaa?

Kysytty

Poliisin moottoripyörissä oli sivuvaunu, kuulemma joskus 50 - 60 luvulla. Löytyykö tästä ajoneuvosta kuvaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäiset sivuvaunulliset moottoripyörät tulivat Suomessa poliisin käyttöön jo 1920-luvulla. Poliisimuseon verkkosivuilla on pdf-artikkeli poliisiajoneuvojen historiasta, jossa myös kuva näistä vanhimmista sivuvaunullisista poliisimoottoripyöristä: Suomalaiset poliisiajoneuvot: autot ja moottoripyörät – merkkejä joka lähtöön

Poliisin moottoripyörien valtamerkkinä oli Harley-Davidson; näin myös 1950-luvulla, jolloin Helsingin olympialaisia varten poliisin käyttöön hankittiin muutamia uusia sivuvaunullisia Harley-Davidson -pyöriä. Kuva näistä sivuvaunullisista poliisimoottoripyöristä löytyi Finna.fi -hakupalvelun kautta:
https://finna.fi/Record/nurmijarvi_mui.mui-84293

Sodan jälkeen poliisi sai käyttöönsä myös muutamia armeijan käytöstä poistamia sivuvaunullisia Zündap-merkkisiä moottoripyöriä. Kuva tällaisesta pyörästä esim. Tekniikan Maailman (11/2004) artikkelissa Viipurista tähän hetkeen, joka luettavissa myös verkon kautta.

Sivuvaunulliset poliisimoottoripyörät jäivät pois käytöstä Suomessa 1960-luvun puoliväliin mennessä.

Auto- ja tieliikenteen museolla Mobilialla (https://mobilia.fi/) sekä Poliisimuseolla (https://poliisimuseo.fi/) voisi olla paras valikoima kuvia vanhoista poliisiajoneuvoista kuten moottoripyöristä. Heiltä voisi yrittää tiedustella lisää kuvamateriaalia.