Mikä on Suomen vanhin moottoripyörälehti ja minä vuosina se on ilmestynyt? Onko se MP1?

Kysytty

Mikä on Suomen vanhin moottoripyörälehti ja minä vuosina se on ilmestynyt? Onko se MP1?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tässä olisi ainakin hyvä ehdokas Suomen vanhimmaksi moottoripyörälehdeksi:

Suomen moottorilehti

 Linkki digitoituun aineistoon  Vuosien 1924-1929 digitoidut numerot vapaasti verkossa

 Vuosien 1930-1944 digitoidut numerot käytettävissä vapaakappalekirjastoissa

Aikakauslehti
Werner Söderström 1924-1946.

Teto tästä lehdestä löytyi Varastokirjasto Finnasta (vaari.finna.fi). Hakusanoina käytin: moottoripyörät, aikakauslehdet ja rajasin aineistotyypin  lehtiin. Vapaasti verkossa olevat digitoidut numerot löytyvät  Kansalliskirjaston digi.kansalliskirjasto.fi -palvelusta.

Hyvä kakkonen on Moottoriurheilu, joka oli Suomen moottoriliiton virallinen äänenkannattaja ja ilmestyi vuosina 1948-1975.

Vanhin vielä ilmestyvä mp-lehti on tosiaan MP1, joka on ilmestynyt vuodesta 1977 ja oli aikaisemmin nimeltään MP-lehti.