Otsikko
Näkö- ja liikuntarajoitteinen asiakkaamme haluaa tietyn runon lähetettäväksi sähköpostiinsa. Runo löytyy kirjastosta olevasta kirjasta, mutta asiakkaalla on…

Kysytty

Näkö- ja liikuntarajoitteinen asiakkaamme haluaa tietyn runon lähetettäväksi sähköpostiinsa. Runo löytyy kirjastosta olevasta kirjasta, mutta asiakkaalla on vaikeuksia päästä noutamaan se. Rikonko lakia, jos toteutan asiakkaan toiveen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et riko lakia. Tekijänoikeuslain 12§:n toisen momentin mukaan asiakas voi teettää itselleen kopion yksityistä käyttöä varten ulkopuolisella, kunhan kyseessä ei ole elokuva tai musiikki. Runon voi siten toimittaa asiakkaan pyynnöstä hänelle sähköpostiviestinä (itse naputeltuna) tai kuvaksi/PDF-tiedostoksi digitoituna liitteenä.

Heikki Poroila 12.10.2011