Mistä juontaa "Juhannuskukkulan" nimi?

Kysytty

Muutin Turkuun Juhannuskadulle syyskuussa 2018 ja kysyisin mistä juontaa "Juhannuskukkulan" nimi.
Arvatenkin kaupunkilaisten juhannuksen vietto paikka, mutta on mahdollisten juhkien ajankohdasta tietoa?

Vastaus

Vastattu

Rauno Lahtisen teoksessa "Turku 1911: elämää sata vuotta sitten" (2010), kerrotaan Juhannuskukkulasta seuraavasti:

"Sadan vuoden takainen Turku muuttui juhannuksena aavekaupungiksi. Kaikki kynnelle kykenevät siirtyivät juhlimaan keskikesää maaseudulle pois kuumasta ja pölyisestä kaupungista. Kansa ei kuitenkaan yleensä paennut yksinäisyyteen omille mökeille, vaan juhannuksena juhlittiin isoissa ryhmissä. Onnekkaimmilla oli varaa järjestää juhlat omassa huvilassa Ruissalossa, muut matkasivat Yleisen Käytävän alueelle, Pikku Pukkiin, Uittamolle tai Naantaliin. Matka tehtiin yleensä vesitse, joten aattoaamupäivänä puoli kaupunkia jonotti jokirannassa tavaroineen laivaan pääsyä. Ne joilla ei ollut mahdollisuutta lähteä venematkalle, siirtyivät kaupungin ulkopuolisille kukkuloille. Juhannuskukkula on jopa saanut tämän mukaan nimensä. Asiaan kuuluivat myös ilotulitusraketit, joita ammuskeltiin juhannusyönä ahkerasti. Tapa on jäänyt pois vasta viimeisen 50 vuoden aikana."

Ainakin 1900-luvun alussa juhannusta on siis jo vietetty Juhannuskukkulalla.