Otsikko
Nilsiässä on paikka nimeltä Monganmäki ja Lempäälässä on mongankorpi. Mitä sana Monka tarkoittaa ja mistä se tuleee?

Kysytty

Nilsiässä on paikka nimeltä Monganmäki ja Lempäälässä on
mongankorpi. Mitä sana Monka tarkoittaa ja mistä se tuleee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme vastauksen Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta.

Nilsiän ja Lempäälän lisäksi Mongan-alkuisia nimiä on Nimiarkiston paikannimikokoelmien mukaan Leppävirralla, Kihniössä, Rovaniemellä, Kurussa ja Oulussa. Viljakkalassa on lisäksi Monkala-niminen tila. Paikkakuntalaiset eivät ole osanneet selittää nimien taustaa. - Monka ja Monkala ovat käytössä myös harvinaisina sukuniminä.

Iisalmesta on lisäksi merkitty muistiin Monkajärvi, jonka tutkija T. I. Itkonen on yhdistänyt saamen sanaan moaggi 'käyrä puu'.

Nimistön alalta tehdyissä opinnäytteissä on yritetty selittää Kurun ja Viljakkalan Monka- ja Mongan-nimiä. Kurun nimi yhdistetään Viljakkalan vuoden 1571 asiakirjamerkintään, jossa mainitaan Oluff Mongoij (Monkoinen?) -niminen henkilö.

Suomen Mongan-alkuisten nimien taustalla saattaakin olla henkilönnimi Mons, Magnus. Esimerkiksi Akaan Toijalasta on 1700-luvulta tieto talosta Mongo(i), Mongola, jonka isännäksi on merkitty Jören Månsson.

Sana monka on tunnettu suomen murteissa lähinnä Pohjanmaalla esim. merkityksessä 'sekalainen tavara'.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Viljakkalan Monkala on sukunimen mukaan nimetty kartanon / tilan nimi. Itse sukunimi on tullut Suomeen Italiasta 1600-luvulla, jolloin italialainen nimi on käännetty suomalaiseksi.

Pirkanmaalla on puhuttu saamea. Asukkaat ovat pikkuhiljaa saamelaistuneet. Kaksikielisyyden aika on saattanut kestää satoja vuosia. Lempäälässä viimeinen saamelainen henkilö main.1400-luvulla. Oli tavallinen maanviljelijä.