Mistä on Turussa sijaitseva Kakskerta saanut nimensä?

Kysytty

Mistä on Turussa sijaitseva Kakskerta saanut nimensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kakskertaa kiertämässä eilen ja tänään (osa 1) -kirjassa esitellään muutama teoria, joihin saaren nimi voi pohjautua. Yksi niistä on, että saareen kuljetaan kahdesti veden yli, kun sinne tullaan Turusta, ja tämän vuoksi saarta on alettu kutsua Kakskerraksi. Kirjassa kuitenkin todetaan, ettei tämä voi pitää paikkaansa, koska päästäkseen saareen Turun suunnalta täytyy kulkea ainakin kolmen salmen yli. Erään toisen teorian mukaan nimi juontuu siitä, että Kakskerran saarella on järvi ja siellä saari, joten saaren poikki kuljettaessa nousee samalle saarelle kahdesti. Kakskerranjärvi mainitaan myös Kakskerta - saaret salmien sylissä: Kakskerta-Satava-alueen vaiheita -kirjassa. Kirjan mukaan saaren nimen taustalla voisi olla se, että Kakskerran saarella on järvi ja siellä kaksi saarta.

Lähteet:

Kurri, Kaarin et al: Kakskerta - saaret salmien sylissä: Kakskerta-Satava-alueen vaiheita (2017)

Narjus, Raimo: Kakskertaa kiertämässä eilen ja tänään (1995)