Muistaako kukaan täällä sellaista vanhaa lasten kirjaa, jossa kummitus asui majakassa ja siellä oli muun muuassa amme, jossa kummitus tykkäsi kylpeä. Kirjassa…

Kysytty

Hei! Muistaako kukaan täällä sellaista vanhaa lasten kirjaa, jossa kummitus asui majakassa ja siellä oli muun muuassa amme, jossa kummitus tykkäsi kylpeä. Kirjassa kummitus lähtee kuutamo-lomalle, jonka aikana vanha mummo muuttaa majakkaan ja siivoaa sen. Aluksi kummitus yrittää häätää mummoa talosta, mutta lopulta he ystävystyvät. Viimeisellä sivulla mummo kutoo langasta kaulaliinaa ja kummitus toimii langan pitelijänä, niin ettei lanka mene sekaisin. :)

Lisäksi etsin kahta muuta lasten kirjaa: yhdessä seurataan eriväristen dinosaurusten elämää ja kirja on todella värikäs. Dinosauruksilla on erilaisia vaatteita, yhdellä oli muun muassa silinteri ja musta liivi, ja toinen oli muistaakseni taiteilija. Joka sivulla oli eri väri ja erilailla pukeutunut ja eri tavoin elävä dinosaurus.

Sen lisäksi muistelen sellaista kirjaa, jossa on lopussa apina-orkesterin esiintyminen lavalla ja kirja päättyy sanoihin ” ja he kaikki taputtivat karvaisia käsiään”

Muistaakohan kukaan enää näitä kyseisiä kirjoja? :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollega kaiveli lapsuuden muistikuviaan ja arveli, että kyseessä saattaa olla tanskalainen lastenkirja Kummitus Oskari / Kirsten Norholt, Flemming Sørensen ; [suom.: Johanna Jokipaltio]. Teoksen voi varata Helmet.fi:stä, jossa sitä on kaksi kappaletta.

Kummitus Oskari. Helmet.fi. https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1431816__Skummitus%20oska….

Dinosauruskirjasta en valitettavasti löytänyt vastaavaa. Tunnistaisiko joku lukijoistamme kirjan?

Dinosauruskirjoja voi etsiä Helmet.fi:stä hakusanalla dinosauruksethttps://www.helmet.fi/fi-FI

Apinaorkesterikirjastakaan ei ole varmuutta. Löytyi esimerkiksi Papu Elena Haron Apinaorkesterin maailmankiertue (2018), jonka viimeisellä sivulla "apinaorkesteri vilkuttaa teille kaikille", mutta kukaan ei taputa karvaisia käsiään. Asiaa sivuten, mutta kiinnostavaa sinänsä, että kyseisen lauseen alkuperästä tai mistä teoksesta lause on, on kysytty usein netin keskustelu- ja kysymyspalstoilla, mutta varmaa vastausta ei ole saatu.

0 ääntä

Kommentit

Papu Elena Haro - Apinaorkesterin Maailmankiertue (Otava)?