Otsikko
Montako kirjaa voin lukita helmet:ssä? Entä kuinka kauan voin pitää jotain kirjaa lukittuna? Jos varaus etenee jonossa, vaikka kirja on lukittuna, niin jos…

Kysytty

Montako kirjaa voin lukita helmet:ssä? Entä kuinka kauan voin pitää jotain kirjaa lukittuna? Jos varaus etenee jonossa, vaikka kirja on lukittuna, niin jos tulisi minun vuoroni ja pidän sitä juuri silloin lukittuna, mitä varaukselle siinä kohtaa tapahtuu? Sinkoaako se taas jonon hännille sillä aikaa kun minä tietämättömänä mahdollisesta vuorostani pidän kirjaa lukittuna?

Vastaus

Vastattu

Tässä aluksi varausten lukitsemisohje Helmetin ohjesivulta:

"Jos haluat estää varaustasi saapumasta noudettavaksi esim. lomasi aikana, voit lukita varauksen. Merkitse rasti varauksen oikealla puolella olevaan Lukitse-ruutuun ja napsauta painiketta Tallenna muutokset. Järjestelmä antaa ilmoituksen: "Alla olevat varaukset poistetaan tai muutetaan. Jatkatko?" Vastaa "Kyllä".

Kun haluat purkaa lukituksen, poista rasti Lukitse-ruudusta, napsauta painiketta Tallenna muutokset ja vastaa varmistuskysymykseen "Kyllä".

Järjestelmän asettaman rajoituksen vuoksi yli 255 vuorokautta vanhoja varauksia ei voi lukita. Käytä lukitusta vain varausten tilapäiseen jäädyttämiseen. Teostietojen pitkäaikaiseen säilyttämiseen käytä Muistilistat-toimintoa."

Voit lukita niin monta varausta kuin haluat. Varauksiahan ylipäänsä voi olla enintään 50 kappaletta kerrallaan, mutta halutessasi voit siis lukita vaikka ne kaikki.

Varaus pysyy lukittuna siihen asti, kunnes itse purat lukituksen, eli siis vaikka loputtomiin. Kuten yllä olevasta ohjeesta käy ilmi, ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista pitää varauksia lukittuina loputtomiin, koska lukitus on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön.

Jos lukittu varauksesi etenee jonossa sijalle yksi, se pysyy sijalla yksi siihen asti, kunnes vapautat lukituksen. Et myöskään ole tietämätön sijoituksestasi varausjonossa, kun seuraat tilannetta Helmetistä omien tietojesi kautta. Sieltä näet aina ajantasaisen tilanteen.