Mitkä ovat merkittävimmät kielelliset erot nykykreikan ja muinaiskreikan (koinee-kreikan) välillä? Onko kielioppi paljon muuttunut vuosisatojen aikana? Onko…

Kysytty

Mitkä ovat merkittävimmät kielelliset erot nykykreikan ja muinaiskreikan (koinee-kreikan) välillä? Onko kielioppi paljon muuttunut vuosisatojen aikana? Onko kirjaimet muuttuneet ulkoasultaan ja onko kirjaimia tullut lisää, kuten joissakin kielissä on tapahtunut (esim. hepreankielessä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin tätä tuntemaltani alan asiantuntijalta ja sain seuraavanlaisen vastauksen.

On vähintään kolme aakkosia käyttävää kreikkaa ennen nykykreikkaa:

1) Arkaainen ja klassinen kreikka (n. 700-330 eKr.)
2) Jälkiklassinen kreikka (n. 330 eKr.- 330 jKr., aluksi koiné, esim. UT)
3) Bysanttilainen kreikka (n. 330 - 1453 jKr.)
Arkaaisella ajalla kreikan kielen eri murteet poikkesivat paljon toisistaan. Attikalainen murre kehittyi klassillisesta kreikasta hellenistiseksi yleiskieleksi ja uuden testamentin kreikaksi.
Nykykreikka syntyi puhutusta kielestä, joten äänteellinen eriytyminen on ollut käynnissä periaatteessa reilut 2300 vuotta. Kielioppi puhutussa kielessä alkoi yksinkertaistua jo jälkiklassisella kaudella.
Bysanttilaisella kaudella oli jo selvä jako kirjallisen oppineen kreikan ja puhutun kansankielen välillä. Erot ovat kasvaneet kovasti - vain kirkko ja oikeuslaitos pyrkii käyttämään vanhantyylisiä päätteitä ja korkeaa tyyliä
(katharevusa = ¹puhdas kieli¹, muu kirjoitetaan ja puhutaan Kreikassa
nykyään kansankielellä = ¹dimotiki¹).

Kirjaimet ovat tietysti muuttuneet ulkoasultaan, erityisesti pienet
kirjoituskirjaimet, mutta isot kirjaimet ovat periaatteessa vuoden 402 eKr. joonialaista standardi. Kirjaimia ei ole tullut lisää. Niitä on yhä 24 kpl.

Kreikan kielen ja kieliopin historiaa löytyy kielioppikirjoista, esim. Bornemann-Risch Griechisches Grammatik, kielikursseista, http://www.greek-language.com/History.html ja http://www.greekgrammar.eu ja http://chars.lin.oakland.edu/lin109/Handouts/Greek/new_page_2.htm .

24 ääntä

Kommentit

Kuinka paljon nykykreikkalaiset ymmärtävät "koineeta" ?

Jos Quora-palstan kreikkalaisilta vaikuttaviin vastaajiin on uskomista, nykykreikan taitaja pystyy ymmärtämään koineta melko vaivatta, https://www.quora.com/How-different-is-Modern-Greek-from-Koine. Yksi heistä toteaa koinen olevan lähempänä nykykreikkaa kuin Shakespearen englannin nykyenglantia.