Luin että sarkofagi tarkoittaa lihansyöntiä tai jotain siihen päin. Miksi niitä hauta-arkkuja kutsutaan sarkofageiksi?

Kysytty

luin että sarkofagi tarkoittaa lihansyöntiä tai jotain siihen päin. Miksi niitä hauta-arkkuja kutsutaan sarkofageiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näin äkkiseltään en onnistunut löytämään kirjastostamme käsiini etymologista sanakirjaa, joka selittäisi sanan alkuperää. Internetistä kuitenkin löytyy selitys sanalle.

Esimerkiksi Wikisanakirjasta löytyy sana-artikkeli: https://fi.wiktionary.org/wiki/sarkofagi

Artikkeli kertoo sarkofagi-sanan alkuperästä seuraavaa:

Etymologia

ranskan ja latinan kautta muinaiskreikasta, sanoista σάρξ 'liha' ja -φάγος verbistä ἔφαγον 'syödä', mikä tarkoittaa 'lihaa syövä', 'lihansyöjä', alun perin fraasista lithos sarkophagos, 'lihaa syövä kivi'

Saman selityksen antaa esimerkiksi Encyclopedia Britannica: https://www.britannica.com/topic/sarcophagus

(Greek sarx, “flesh,” and phagein, “to eat”)

---religious and folkloristic ideas may have been involved in calling a coffin a body eater.

Eli: sarkofagi on kivi, joka ikään kuin syö vainajan ruumiin/lihan. Nimitys on vanha, eikä sen alkuperästä voida olla varmoja, mutta luultavimmin se selittyy uskonnolla ja kansanperinteen tarinoilla.

Sanojen alkuperän tutkimusta kutsutaan etymologiaksi. Jos jonkin sanan alkuperä kiinnostaa, niin yleensä ihan Googlekin auttaa ainakin ensihätään, kun hakee hakulausekkeella (esimerkkinä tarkastelemamme sana): "sarkofagi etymologia" tai englanniksi: "sarcophagus etymology".

Kotimaisten kielten keskus on koonnut sivuilleen etymologisia sanakirjoja: https://www.kotus.fi/sanakirjat/muut_sanakirjat/etymologisia_sanakirjoja

En malta olla vielä vinkkaamatta Reijo Pitkärannan kirjaa Fata verborum - näkymiä sanojemme historiaan (Gaudeamus 2020). Kyseinen teos ei käsittele sarkofagi-sanaa, mutta avaa monen muun meille tutun antiikin kreikasta ja latinasta polveutuvan sanan etymologiaa erittäin kiehtovasti.