Mitkä olivat Suomessa kuukausien nimet ennen nykyisiä? Tiedän vain, että joulukuu on ollut ennen talvikuu

Kysytty

Mitkä olivat Suomessa kuukausien nimet ennen nykyisiä? Tiedän vain, että joulukuu on ollut ennen talvikuu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elo- ja joulukuuta lukuunottamatta suomenkieliset kuukausien nimet ovat olleet samat kuin nykyään aina Agricolan ajoista lähtien. Agricolan Rucouskirian alkuun v. 1544 painetussa jokavuotisessa kalenterissa käytetään vuoden kahdestatoista kuukaudesta nimiä tammikw, helmenkw, maliskw, hwchtikw, toukokw, kesäkw, heijnekw, mätekw eli kyluökw, syyskw, locakw, marraskw ja talvijkw. 1600-luvulla mätä- eli kylvökuu vaihtui elokuuksi ja talvikuusta tuli joulukuu.

Kuusta riippumaton kahdentoista kuukauden järjestelmä vakiintui maahamme kristinuskon mukana, ja lounaissuomalaiset kuukauden nimet yleistyivät painettujen kalenterien mukaisesti koko maahan. Vanhemman kuukausiperinteen mukaisesti nimet säilyivät kotoisina päinvastoin kuin useissa muissa kielissä, jotka käyttävät kuukausista latinalaisista nimistä peräisin olevia muotoja. Eurooppalaisista kielistä suomen lisäksi omaperäiset kuukauden nimet on ainakin hollannin kielessä.

Kuukausien nimille löytyy myös erilaisia epävirallisia kansanomaisia nimityksiä. Esimerkiksi helmikuuta kutsuttiin ennen vanhaan kaimaloksi tai kaimalkuuksi. Huhtikuun kansanomaisia nimiä ovat sulamakuu, suvikuu ja kiimakuu. Kesäkuuta on kutsuttu myös kyntökuuksi.

Lähteet:
Antto Laiho, Vanhan kansan merkkipäivät
Heikki Oja, Aikakirja 2013
Kustaa Vilkuna, Vuotuinen ajantieto