Miten seuraava lainaus on suomennettu? "The happiest youth, viewing his progress through, What perils past, what crosses to ensue, Would shut the book, and sit…

Kysytty

Miten seuraava lainaus on suomennettu?

"The happiest youth, viewing his progress through,
What perils past, what crosses to ensue,
Would shut the book, and sit him down and die."

Shakespeare: "King Henry IV", Part II, Act III, Scene I.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paavo Cajander suomensi nuo rivit Shakespearen näytelmän "Henrik IV" toisen osan kolmannesta näytöksestä näin:

"Oi, jos tuon vois nähdä,
Niin itse miekkoisinkin nuorukainen,
Nuo kaikki nähdessään, nuo menneet vaarat
Ja tuskat tulevat, löis kirjan kiinni
ja istuis oottamaan vaan kuolemaansa!"

Suomennos julkaistiin vuonna 1944 nimellä "Kuningas Henrik IV".

Matti Rossin suomennos samasta kohdasta kuuluu seuraavasti:

"Jos sen voisi nähdä, onnellinen nuori,
jonka lehtii ajan kulkua ja lukee
koetuista vaaroista ja niistä,
joita kohti mennään, löisi kirjan kiinni
ja kuolisi pois niiltä istumilta."

Suomennos on vuodelta 2004 ja näytelmä sai tällä kertaa suomeksi nimen "Henrik IV".

Lähteet:
https://fennica.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?PAGE=sbSearch&SEQ=20…
Shakespeare, William: Kuningas Henrik IV. Toinen osa. Suom. Paavo Cajander, WSOY, 1958.
Shakespeare, William: Henrik IV. Toinen osa. Suom. Matti Rossi, WSOY, 2004.