Miten merkitään musiikkiesitykset oikeaoppisesti käsiohjelmaan? Esim. miten merkitään, jos Kalevi Kiviniemi soittaa uruilla Jean Sibeliuksen Surusoitto uruille…

Kysytty

Miten merkitään musiikkiesitykset oikeaoppisesti käsiohjelmaan? Esim. miten merkitään, jos Kalevi Kiviniemi soittaa uruilla Jean Sibeliuksen Surusoitto uruille op. 111b? Tai jos Arja Koriseva laulaa Jouni Someron säestäessä pianolla Otto Kotilaisen säveltämän ja Zacharias Topeliuksen sanoittaman (suom. Karl Adolf Hougberg) Varpunen jouluaamuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käsiohjelmien tekeminen on sinänsä vapaan luovuuden aluetta, mutta kun kyseessä on kuulijoille tarkoitettu informaatio, tavoitteena voidaan pitää ainakin kahta asiaa: (1) informaatiota on riittävästi ja olennaisista asioista ja (2) että informaatio on tutkittua tietoa, ei omasta päästä otettua. Tekijänoikeuslakikin edellyttää, että tekijät ja heidän teoksensa ilmaistaan asianmukaisella tavalla.

Tietojen esittämistapa on typografinen kysymys, kun puhutaan paperille painetusta käsiohjelmasta. Esimerkiksi seuraava malli on aika yleinen:

Sibelius, Jean [säveltäjän nimi]
Surusoitto, op. 111b (1931) [Sävellyksen mahdollisimman tarkka nimi ja mahdollinen lisätieto, tässä tapauksessa sävellysvuosi]
Kalevi Kiviniemi, urut [esittäjän nimi ja esitysväline]

Kotilainen, Otto
Varpunen jouluaamuna (1913)
Sanat Zacharias Topelius, suomennos Karl Adolf Hougberg
Arja Koriseva, laulu
Jouni Somero, piano

Tuon jälkimmäisen kohdalla voi yhtä hyvin korostaa laulusolistia esim. näin:

Arja Koriseva
Varpunen jouluaamuna
Sävellys Otto Kotilainen, sanat Zacharias Topelius, suomennos K. A. Hougberg
Säestäjänä Jouni Somero, piano

Jos esitys on sovitus, se on syytä aina mainita. Kaikki taustatieto sävellyksistä ja tekijöistä on tervetullutta, mutta ei tavallisimmissa tapauksissa sinänsä tarpeellista. Harvinaisuuksien kohdalla eivät hakuteoksetkaan välttämättä tarjoa lisätietoa, joten jos sellaista on hallussa, se on hyvä ohjelmaan kirjata.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto