Bändimme julkaisi uusintapainoksen aiemmin julkaistusta konserttitallentevideosta kirjakustantamon kautta, joka on myös alkuperäisen tallenteen (VHS)…

Kysytty

Hei! Bändimme julkaisi uusintapainoksen aiemmin julkaistusta konserttitallentevideosta kirjakustantamon kautta, joka on myös alkuperäisen tallenteen (VHS) julkaisija. Julkaisua tiedustellaan kirjastoihin, joten pitäisi selvittää, miten sille myönnetään lainausoikeudet. Eli miten tuo tapahtuu? Kustantamo ei ole aiemmin julkaissut DVD:tä, joten tilanne on uusi. Olisin kovin kiitollinen nopeasta vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ratkaisevaa on, kenellä on alkuperäisen konserttitaltioinnin oikeudet hallussaan ja minkälaisia sopimuksia on tämän kirjakustantamon kanssa aikanaan tehty. Lainausoikeuden elokuvateokseen voi antaa vain se, jolla on itse elokuvan taloudelliset oikeudet hallussaan. Tätä on vaikea arvioida, jos tarkkoja sopimustekstejä ei ole tiedossa. Jos otat suoraan yhteyttä (heikki.poroila@gmail.com), voimme yrittää arvioida tilanne tarkempien yksityiskohtien valossa.

Heikki Poroila 16.10.2011