Otsikko
Mitäs jos kirjaston kirja on kadonnut , mitä pitäis tehdä? Entä lehti, leffa tai cd-levy, kun joitain juttuja ei myydä enää kaupoissa?

Kysytty

Mitäs jos kirjaston kirja on kadonnut , mitä pitäis tehdä? Entä lehti, leffa tai cd-levy, kun joitain juttuja ei myydä enää kaupoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) yhteisessä maksuohjeessa sanotaan, että asiakkaan on maksettava kadonneesta tai vahingoittuneesta teoksesta kaupunginkirjaston määräämä korvausmaksu, joka yleensä on teoksen hankintahinta. Joissakin tapauksissa teoksen voi korvata toisella vastaavalla teoksella, silloin asiasta on sovittava erikseen aineiston omistavan kirjaston kanssa. Videokasetti, DVD-levy ja CD-ROM on korvattava maksamalla tallenteen omistavan kaupunginkirjaston määräämä korvausmaksu. Kirjasto ei palauta korvausmaksua, vaikka korvattu teos löytyisikin myöhemmin.
Aineiston korvaus on maksettava johonkin ko. aineiston omistavan kaupunginkirjaston toimipaikoista.

HelMet kirjastojen ohjeita, Maksut -kohdasta löytyy aineiston korvaamisesta tietoa:
http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k