Mitä tarkoittavat nimet Marja ja Tuire

Kysytty

Hei!
Mitä tarkoittavat nimet Marja ja Tuire

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön” (Gummerus, 2007) kertoo, että etunimi ”Marja” on muunnos nimestä ”Maria”. ”Maria” puolestaan pohjautuu kreikkalaisperäiseen nimeen ”Mariam”. Nimen alkuperää ei varmuudella tiedetä, mutta sen on esitetty tarkoittavan ’toivottua lasta’, ’näkijätärtä’ tai ’herratarta’. Nimellä ”Marja” on myös yleiskielen kasvin marjaan viittaava merkitys.

Edellä mainitun lähteen mukaan etunimen ”Tuire” alkuperä on epäselvä. Se saattaisi liittyä ”Kalevalassa” käytettyyn ilmaisuun ”tuiretuinen”, jonka merkitys on ’älytön, ymmärtämätön’, mutta eipä sillä perusteella annettu nimi kuulosta kovin houkuttelevalta. Varmempaa tietoa nimen alkuperästä ei siis kuitenkaan ole.

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eino Leinon Marjatan Laulussa on säe:
"Keinuos kehtoni vemmelpuinen /
tuuti, tuuti lulla! /
Tuutios lapseni tuiretuinen /
armahuinen, naurusuinen /
tuutios rinnoille rakkauden /
tais jo Unetar tulla!"

Leinon runossa tuiretuinen viittaa lempeään ilmaisuun, kenties viattomuuteen. Erään selityksen mukaan nimi Tuire tarkoittaa rakasta. Myös sanakirja.org kääntää "tuiretuinen" suomesta englanniksi "darling" (vanhahtava).