Mistä nimi Elias on peräisin ja mikä on Elias-nimen kantanimi?

Kysytty

Mistä nimi Elias on peräisin ja mikä on Elias-nimen kantanimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan teos ”Etunimet” (Otava, 2005) kertoo, että ”Elias” on kreikkalainen muoto heprealaisesta nimestä ”Elia”, jonka merkitys on ’Jahve on Jumalani’. Nimestä on monia erilaisia muotoja eri kielissä kuten englannin ”Ellis” ja ”Eliot”, ranskan ”Élie” ja ortodiksien ”Ilja”.