Haluaisin tietää Vesa- nimestä kaiken mahdollisen. Milloin on ollut suosituin, montako Suomessa" tällä hetkellä" jne. Mistä tullut Suomeen? Kannon juuresta…

Kysytty

Haluaisin tietää Vesa- nimestä kaiken mahdollisen. Milloin on ollut suosituin, montako Suomessa" tällä hetkellä" jne. Mistä tullut Suomeen? Kannon juuresta kasvava verso(koivun)? Kiitos jälleen etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä Vesa (suom. verso, lapsi, jälkeläinen) on ehdotettu ensimmäisen kerran vuonna 1879. Ehdottaja oli H.A. Reinholm. Suomen almanakassa se on ollut vuodesta 1929. Almanakan nimipäiväkalenteri on muuttunut vuosina 1890, 1908 ja 1929 (Eero Kivinimi: Suomalaisten etunimet). 1929 suuri joukko "epäsuomalaisia" nimiä korvattiin kotimaisilla.

Kustaa Vilkunan Etunimet -teoksen mukaan ensimmäiset Vesat kastettiin 1800-luvun lopulla, mutta suurin suosio nimellä on ollut 1960- ja 1970-luvuilla. 1990-luvulla nimi putosi 100 yleisimmän joukosta. Vuonna 1975 tehdyssä tutkimuksessa nimi oli 19. sijalla. Uuden suomalaisen nimikirjan mukaan nimi on ollut 1960-luvulta alkaen suosittu myös yhdysnimenä, esim. Vesa-Matt. Nimellä on useita kutsumanimiä Vesku, Vessu.

Väestörekisterikeskuksen nimitilaston mukaan vuosina 2010-2015 on ollut sata Vesa nimistä. http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_etunimihaku.asp?L=1