Mitä tarkoittaa nimi Jare? ja koska nimipäivää voisi viettää?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Jare? ja koska nimipäivää voisi viettää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimen Jare merkitystä ei löydy nimikirjoista. Kirjassa Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön mainitaan samankaltaisesta nimestä Jaro, että nimen tarkasta syntyhistoriasta ei ole tietoa. Nimi Jaro saattaa olla lyhennys Jaromirista ja muista slaavilaisista jaro-alkuisista nimistä, näissä nimisssä 'jaro' tarkoittaa kevättä. Nimi Jare mainitaan myös Jarin, Jarmon ja Jarkon lempinimenä. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Suomessa ensimmäiset seitsemän Jarea saivat nimensä vuosina 1960-1979. Kaiken kaikkiaan nimen Jare on saanut 136 poikaa.
Nimipaivat.fi -sivustolta löytyvät Jare ja myös Jaro, mutta näillä nimillä ei kerrota olevan virallista, eikä epävirallistakaan nimipäivää.

Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jaron nimipäivää vietetään Suomessa kesäkuun 26.päivänä, sillä nimi on muunnos Jarnosta. Tuttavani on asiaa nimirekisteristä kysynyt aikoinaan.