MItä tarkoittaa nimi Jiri ja onko sille nimipäivää kalenterissa?Entä onko nimellä millainen historia?

Kysytty

MItä tarkoittaa nimi Jiri ja onko sille nimipäivää kalenterissa?Entä onko nimellä millainen historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jiri on tsekkiläinen muunnos nimestä Georg ja sen saksalaisesta muodosta Jürgen. Georg on lyhentymä: Georgios, kreik. maanviljelijä; Georgius, latinalainen muoto, katolisella kirkolla on toistakymmentä samannimistä pyhimystä. Veistoksissa ja maalauksissa hänet on usein kuvattu hevosen selässä taistelemassa lohikäärmettä vastaan. St George (Pyhä Yrjö) on myös partiolaisten nimikkopyhimys ja Englannin kansallispyhimys.

Lähteet: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, 1999.
Anne Saarikalle: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, 2007.