Otsikko
Mitä tarkoittaa kirjailija Ge Fein nimi? Se on taitelijanimi ja käsitykseni mukaan siihen sisltäyy viittaus johonkin, mutta mihin? Kiitos :)

Kysytty

Hei!

Mitä tarkoittaa kirjailija Ge Fein nimi? Se on taitelijanimi ja käsitykseni mukaan siihen sisltäyy viittaus johonkin, mutta mihin?

Kiitos :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa Ge Fein suomalaiselta kustantajalta Aulalta ja sain vastauksen kirjojen suomentajalta Rauno Sainiolta:

Monista muista kiinalaiskirjailijoista poiketen Ge Fei käyttää taiteilijanimeä, joka ei suoranaisesti tarkoita mitään.

Kirjailija päätti 80-luvulla keksiä itselleen taiteilijanimen, koska hänen oma nimensä Liu Yong oli liian yleinen ja tavanomainen. Pelkästään yhdessä shanghailaisen yliopiston asuntolassa oli hänen lisäkseen kaksi muutakin samannimistä miestä. Oli sanomattakin selvää, että koko Kiinassa Liu Yongeja täytyi olla tolkuton määrä.

Kirjoitusmerkit taiteilijanimeä varten löytyivät sanakirjasta: hän avasi kirjan kahdelta satunnaiselta aukeamalta ja etsi näiltä sivuilta mieleisensä. Merkit (gé) ja (fēi) tuntuivat hänestä hyvältä yhdistelmältä.

Myöhemmin hän sai vielä ilokseen huomata, että valittu taiteilijanimi oli myös Song-dynastian aikana eläneen runoilija Li Qingzhaon isän etunimi.