Mitä olen luonnollisten puhuttujen kielin suuri ystävä humaanina harrastuksena miessukupuolen edustajana, olen myös jonkin verran miettinyt asiaa, onko kaikki…

Kysytty

Mitä olen luonnollisten puhuttujen kielin suuri ystävä humaanina harrastuksena miessukupuolen edustajana, olen myös jonkin verran miettinyt asiaa, onko kaikki myös 2000-luvun isojen poikien lauluja laulaneiden esim. "Mervi Alatuhero", "Anna Suikki", jotka ovat naisvokalisteja niin miessukupuolen edustajien sanoittamia

Jos arkistoissa on tiedossa Suomen historiassa joku naissukupuolen edustaja lyriikan tekijänä, voitteko antaa lähdeviitteitä nimestä?

Olen yrittänyt selvitellä asiaa, mutta olen päätynyt siihen, että myös naisnäkökulmasta ihan perinteeseen nojaava ihan korkean moraalin naistenkin iskelmätyypin -genreen menevä tanssikappale Meri Ala-Tuheron laulama "Pimppi paljaana bailaamaan", niin sekään ole naisen lyriikka alun perin.

Tuo Pimppi paljaana bailaamaan -iskelmägenren myös korkean moraalin naisten kotimaiseen iskelmäsävellyksen perinteeseen nojaava tanssittava teos voisi olla yksi sellainen, jonka voisi olla myös kuviteltavissa kokonaan 100% naisten tekstittämä, mitä oman empiriaan kokemukseni mukaan myös korkean moraalin naiset jossain kohtaa lähtevät vähän irrottelemaan juuri laulussa esitetyllä tavalla keskeneään, mitä se pitääkin olla se sukupuolien erot siinä, että naisilla omat myyntiartikkelit Stockmanilla ja jutut keskenään, ja miehillä omansa, ja sitten on myös yhteisiä aiheita.

Onko Suomen kotimaisen kielen laululyriikan historiassa tiedossa yhtään "Pahojen poikien", tai jotain seksismiin viittaavaa tekstiä Hardcore -semanttisella vivahteella viittaavaa naissukupuolen lyriikan kirjoittajaa julkaistuissa levyissä? En ole löytänyt yhtään.

Post Scriptum. Ilman kaksimielisyyttä, kirjoittamisen teoriaan liittyen lyriikoita kuunellen kielienthusiastikkona olisin kiinnostunut asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tallennetuissa ja kirjoihinkin paineituissa kansanlauluissa löytyy sekä naisten että miesten tekemiä eroottisia lyriikoita. Naisten laulamia eroottisia lauluja arkistoäänitteiltä cd-levylle on julkaissut ainakin Juminkeko ry albumilla Sandra Remsujeva: Vienan kansan lauluja. (JUMCD3.) Nyky-etnomuusikoiden tulkintoja on julkaissut ainakin Kansanmusiikki-instituutti levyllä Duo Pimperot: Piika huusi pinkotinta, laulajina Heidi Camus ja Maija Kauhanen (KICD136). Uudemmassa populaarimusiikissa on myös naisten sanoittamia eroottisia lauluja, vaikea sanoa kuulematta, ovatko ne samaa genreä kuin "isojen poikien laulut" ja vastaavat. Tässä ainakin yksi tutustumisen arvoinen albumi:

Pyylampi, L., Pyylampi, L. & Hänninen, S. 2013. Silitä vielä: Lauluja lemmen vuoristoradalta. [S.l.]: Leena Pyylampi. Sanoitukset Sirpa Hänninen ; sävellykset Leena Pyylampi.