Otsikko
Koska käytän paljon kirjastoa l. lainaan sieltä usein teoksia , menen helposti sekaisin palkautuspäivien kanssa. Miten voin kotoa käsin ( vai voinko …

Kysytty

Koska käytän paljon kirjastoa l.
lainaan sieltä usein teoksia , menen
helposti sekaisin palkautuspäivien kanssa.
Miten voin kotoa käsin ( vai voinko
ollenkaan ) selvittää lainaustilanteeni )
eli sillä hetkellä lainassani olevat
kirjat ja niiden palautuspäivät ?
Internetin kautta se ei varmaankaan
onnistu, vai ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et valitettavasti voi selvittää lainaustilannettasi kotoa käsin. Tietyn teoksen eräpäivää voi Internetin kautta (http://www.libplussa.fi/) parhaassakin tapauksessa vain arvailla. Samaa teosta on nimittäin kirjastossa monia kappaleita ja samasta teoksesta voi olla useita painoksia. Tietosuojan takia myöskään puhelimitse ei voida kertoa mitä aineistoa asiakkaalla on lainassa--pelkkä eräpäivä voidaan kyllä kertoa. Suosittelen, että hankit kirjastosta itsellesi tunnusluvun, ellei sinulla sellaista vielä ole. Sen avulla voit aina kirjastossa pistäytyessäsi katsoa lainaustilanteesi asiakaspäätteeltä, olitpa missä tahansa pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen toimipisteessä. Saat tunnusluvun, jos henkilöllisyystodistus ja kirjastokortti ovat mukana. Lainauskuitit kannattaa kotona kerätä sellaiseen paikkaan mistä ne on helppo tarkistaa.