Miksi lumon koneilla ei enään pääse sivulle www.ii2.org??? onkose sivu poistettu kokonaan vai vain väliaikaisesti!!! :(

Kysytty

miksi lumon koneilla ei enään pääse sivulle www.ii2.org???
onkose sivu poistettu kokonaan vai vain väliaikaisesti!!! :(

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Moi!

www.ii2.org-sivustolle ei enää pääse Lumon kirjaston asiakaskoneilta koska Vantaan oppilaitosten koneilla (Lumon kirjasto on samassa tietoverkossa kuin Lumon lukio) on alettu tehdä tietoliikennesuodatusta eli osalle sivustoista ei enää pääse koulujen ja meidän tapauksessa myöskään kirjaston asiakaskoneilta.

Yleensä nämä poissuodatetut sivustot ovat sivuja, jotka sisältävät esim. aseita, väkivaltaa, pelaamista tai pornoa koskevia aiheita. Samalla suodatuksessa valitettavasti suljetaan pääsy myös joillekin sellaisille sivustoille, jotka eivät sisällä em. aineistoja. ii2.orgin kohdalla on käynyt juuri näin.

Olemme jo kysyneet voisiko ii2.orgin kohdalla suodatuksen poistaa, mutta toistaiseksi vastaus on ollut kielteinen eli valitettavasti ainakaan toistaiseksi et pääse tuolle sivustolle meidän koneiltamme.

Ystävällisin terveisin,

Erja Makkula
informaatikko
Lumon kirjasto/Tietokeskus