Mitä nimi Linda tarkoittaa ja mistä se on saanut alkuperänsä? Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestäni. :)

Kysytty

Mitä nimi Linda tarkoittaa ja mistä se on saanut alkuperänsä? Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestäni. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linda-nimi on tullut Suomeen eri teitä. Viron kansalliseepoksessa Kalevipoeg (1861) Linda on päähenkilön äiti. Tallinnassa on Lindan patsas Toompean mäen läntisellä rinteellä. Virolaisen nimenä Linda otettiin Kansanvalistusseuran kalenteriin 1883 ja siitä suomalaiseen almanakkaan vuosiksi 1908-1928. Nimi on otettu uudelleen Suomen almanakkaan vuonna 1984.

Suomessa on kuitenkin ollut jo 1850-luvulla syntyneitä Lindoja. Silloin nimeä teki tunnetuksi Helsingissä vuonna 1857 esitetty ooppera nimeltä Linda di Chamonix, jonka jälkeen kutsuilla laulettiin Linda-aarioita. Linda on muinaissaksalaisen naisennimen loppuosa, joka merkitsee kilpataistelijatarta. Lähtöniminä voivat olla Alinda, Theolinda jne. Englannissa Linda-nimeä on käytetty 1800-luvun lopulta.

Lisää tietoa Linda-nimestä, ja yleensäkin etunimistä, löytyy muunmuassa seuraavista kirjoista:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999)
Vilkuna, Kustaa: Etunimet (Otava, 2005)