Mitä Juuso ja Mikael nimet tarkoittavat, jos niillä edes on mitään tarkoitusta?

Kysytty

Mitä Juuso ja Mikael nimet tarkoittavat, jos niillä edes on mitään tarkoitusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan teoksesta Etunimet (2005) löytyy seuraavia tietoja kysymistäsi nimistä:
"Juuso mn. 19.3. (1951-) Kansanvalistusseuran kalenterissa 1883. Juuso on suomalais-skandinaavinen muoto nimestä Joosef. Juuso on alkanut yleistyä 1970-luvulla, ja 1994 annettujen pojannimien yleisyystilastossa se oli 20. sijalla. Vanhoja nimiä suosivan muodin mukaisesti Juuso on 2002 annettujen nimien listassa 16:ntena."

Mikaelista em. teoksessa on huomattavasti pidempi selitys, joten siitä vain katkelmia:
"Mikael mn. 29.9. ruots. ja suom. alm. Nimi pohjautuu heprean nimeen Miikael ('kuka on Jumalan kaltainen'). Raamatun Miikael on arkkienkeli, lohikäärmeen voittaja ja ylin seitsemästätoista pääenkelistä...Kotoisempien muotojen Mikon ja Mikan rinnalla on Mikael yleistynyt suomenkielistenkin käytössä 1970-90-luvuilla, ja 2003 se oli noussut suomalaispoikien ensimmisten etunimien tilastossa 24:nneksi."

Etunimikirjoja on muitakin esim.
- Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 2004
- Kiviniemi, Eero: Iita Linta Maria : etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen, 1993
Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta Introsta
http://oukasrv6.ouka.fi:8001/?formid=find2 löytyy lisää nimikirjoja asiasanalla etunimet.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta on mahdollisuus tarkistaa etunimien yleisyys
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1